AI vs. automatisering – hvor går skillet?
Muligheten for å automatisere deler av rutinepregede oppgaver i ulik programvare, inkludert regnskapssystemer, er kjent stoff for de fleste. Bruken av kunstig intelligens (AI) er imidlertid et mer ukjent farvann for mange. Hva er egentlig forskjellen på AI og automatisering, og hva er Unimicro sin «take» på dette?

Automatisering
Både automatisering og AI er store teknologiske fremskritt som kan forenkle et enormt mangfold av arbeidsoppgaver, men likheten stopper gjerne der. Hvor automatisering handler om at en maskin eller et program følger faste regler og gjør det samme hver gang, innebærer AI at maskinen lærer og tilpasser seg, og tar valg som ikke er definerte på forhånd.
I Unimicro finnes det mange muligheter for å automatisere rutinepregede oppgaver og oppnå god arbeidsdeling mellom regnskapsfører og kunde.
Med korrekt oppsett kan manuell håndtering av inngående faktura nesten elimineres for en regnskapsfører. Ved å sette opp en tildelingsflyt hvor fakturaer sendes direkte til godkjenning til utvalgte brukere basert på regler og skreddersøm, slipper man å forholde seg til sortering av filer i innboksen. Kunden kan godkjenne og betale fakturaer fortløpende, mens regnskapsfører bokfører disse i etterkant, for eksempel en gang per mva-periode eller regnskapsperiode.
Har du litt avanserte behov og ønsker hjelp til oppsett av en slik godkjenningsflyt, er du hjertelig velkommen til å bestille en konsulenttime hos oss.
Unimicro støtter også automatisk bankavstemming. Banktransaksjoner fra bankavstemmingsfiler matches mot eksisterende poster i hovedboken, og med korrekt oppsett kan bankavstemming brukes til ren avvikshåndtering. I systemets eiendelsregister er det også enkelt å aktivere automatiske avskrivninger.
Kunstig intelligens
Moderne bruk av kunstig intelligens startet for 15 år siden da datamaskinene ble kraftige nok til å gi tilgang til enorme datamengder, og dette var starten på for eksempel stemme- og ansiktsgjenkjenning. Dette refereres gjerne til som deep learning. Det massive gjennombruddet til AI kom imidlertid i 2022 da ChatGPT og lignende modeller ble lansert. Da ble AI noe som «alle» plutselig kunne bruke i sin hverdag til å skrive tekst, lage bilder, musikk og kode. Dette området kalles generativ AI, og omfatter altså AI som lager ting.
I Unimicro brukes generativ AI når du ber systemet om å generere kommentarer til rapporten Økonomioversikt, men vi lanserer straks verktøy basert på agentisk AI. Sistnevnte handler om at AI utfører oppgaver og jobber for deg, som en assistent. I Unimicro kaller vi dette for utførende AI, og en slik AI-assistent kan planlegge oppgaver, ta egne steg, hente informasjon og prøve igjen hvis noe feiler. Vår assistent skal ikke bare veilede deg i føringen av regnskapet, men etter hvert også føre regnskapet for deg – uten at du trenger å slippe kontrollen helt.
En AI-assistent vil bli svært nyttig for små bedrifter som fører regnskapet selv uten hjelp fra regnskapsfører, men vi håper og tror at også regnskapsførere vil ta AI-assistenten inn i varmen og se nytten av et slikt verktøy for flere formål.
Når AI og automatisering virker sammen
Når du kan be en AI-assistent om å sette opp en automatiseringsflyt – eller enda bedre; den foreslår det selv basert på dine bruksmønstre – snakker vi om at AI og automatisering smelter sammen. Per nå er ikke dette en mulighet i Unimicro, men det er nok ikke lenge til vi er der!