Unimicro bruker egne ansatte som modeller
Nærhet og skaperglede er viktige verdier for Unimicro, så da vi trengte fine bilder til vår nye kursportal, spurte vi bare fem av våre ansatte i Bergen. Og de stilte sporty opp som modeller!
Mange av de ansatte i Unimicro er vant til å håndtere kamera, både foran og bak, når de skal guide kunder og regnskapsførere gjennom systemene våre. Men nylig måtte de stå i rampelyset på en litt annen måte: De stilte opp som fotomodeller!
Under kyndig veiledning av markedssjef Bjørnar Strømsholm inntok de en rekke positurer og bød på seg selv. Se de flotte resultatene!
– Gøy og positivt for de ansatte
Strømsholm forteller om en veldig givende dag på jobben ved Unimicros avdeling i Bergen. Valget av modeller fra egen bedrift er en helt bevisst strategi.
– Vi startet tidlig med å ta bilder av egne ansatte i Unimicro. Vi liker å bruke bilder av mennesker. Da jeg startet å jobbe med markedsføring i Unimicro for mange år siden, var vi en gjeng som var enige om at vi ikke hadde lyst til å bruke «stockfoto» av folk.
– Blir det mer nært og ekte med egne ansatte?
– Det blir både nært, jeg mener også mer tillitvekkende. Ofte er mange av de «stockbildene» fra bildebyråer veldig glossy. Det hadde vi ikke så lyst til å ha på våre sider, sier Strømsholm.
Han har inntrykk av at de ansatte synes det er gøy å være med på «annerledesdag».
– Det er kulturbyggende for både teamet, men også for bedriften. Vi har brukt folk på tvers av avdelinger og lokasjoner. Det er noe de ansatte synes er gøy og positivt å være med på, oppsummerer han.
Kreativ markedssjef
Selv har Strømsholm hatt en hånd med i laget på både julekalendere, påskenøtter, musikkvideoer og videopresentasjoner av Unimicro de siste årene, samt at han ikke minst spiller trommer i bedriftens eget husband. Han er rett og slett vår egen multikunstner og markedssjef i en og samme person!
– Jeg tar bilder selv og synes det er veldig gøy. Og jeg er glad i å produsere ting. Jeg opplever det som et privilegium å få lov til å besøke ulike lokasjoner gjennom jobben. Den siste runden her gjorde vi i Bergen utelukkende. Det er veldig motiverende og hyggelig for meg å få treffe folk fra ulike avdelinger i Unimicro, sier Strømsholm, som selv har base på Oslo-kontoret.
Da er fotografen behørig presentert. Nå er det modellene sin tur!
Vi har tatt en prat med Rebecca Elisabeth Bjørsvik-Stølen, Henrik Vågen, Benjamin Andersen, Line Therese Almeland og Kristiane Rødland for å høre om modelloppdraget ga mersmak!
– Kribling i magen!
Første modell ut er Rebecca Elisabeth Bjørsvik-Stølen, som jobber i Customer Success-temaet i Unimicro. Hun tenkte det kom til å bli både skummelt og spennende.
– Jeg kjente på en kribling i magen. Da det kom til dagen for fotoshooten, var jeg i grunnen ikke nervøs. Jeg stod jo der med folk jeg kjenner fra før. Du kan jo kanskje se på det som en slags teambuilding. Vi smiler og ler, stirrer hverandre dypt inn i øynene og finner ut hvordan vi skal posere, forteller hun.
Bjørsvik-Stølen sier de har vært bevisst på at bildene skal samsvare med profilen til Unimicro.
– I høst hadde vi jo en relansering av nettsiden, og vi fikk en ny logo og design. Bildene skal vise hvem vi er, altså en vennlig gjeng som brenner for å gjøre Unimicro til det beste økonomisystemet, sier hun.
Kundesuksesskonsulenten tror en sånn fotoseanse både bygger kultur og stolthet innad og tillit utad.
– På denne måten framstår vi som mer ekte, ikke minst kan kundene våre se akkurat hvem vi er. Dette har i grunnen Unimicro alltid vært gode på, og det vet kundene som har vært hos oss lenge. Nå som vi blir enda større, er det også viktig å vise dette i flere kanaler, sier hun.
Bjørsvik-Stølen påpeker at det er mye retusjerte og AI-genererte bilder i omløp. I en sånn verden blir det ekte enda mer verdt.
– Med tanke på hvordan bedrifter mer og mer bruker influensere til å reklamere for produkter, ser vi en klar trend. Folk vil at markedsføring skal være mer personlig.
– Fellesskap og samhørighet
Neste modell ut på «catwalken» er Henrik Vågen, som jobber med salg i Unimicro. Han er ikke i tvil om det ga mersmak:
– Jeg synes det er fantastisk å være modell for Unimicro! sier han.
Vågen er opptatt av at bildene tydelig skal kommunisere fellesskapet og det gode arbeidsmiljøet.
– Bruken av ansatte som modeller tror jeg positivt påvirker bedriftens omdømme ved å skape et mer personlig og menneskelig inntrykk. Det styrker også relasjonen til kundene ved å vise at vi er en organisasjon med engasjerte og dedikerte ansatte som er stolte av det de gjør.
Det ekte er helt sentralt i framtidens markedsføring, mener også han.
– Autentiske bilder får meg til å føle at bedriften er ærlig og transparent, mens overdrevent stiliserte eller åpenbart kjøpte bilder kan virke mindre troverdige. Jeg foretrekker å se ekte ansatte som representerer produktene, da det gir en følelse av at det er mennesker bak bedriften som virkelig bryr seg om det de gjør.
Han sier mange kunder og partnere har reagert positivt på bildebruken med de ansatte.
– Mange føler en sterkere tilknytning til Unimicro når de ser menneskene bak produktene og tjenestene. Bildene spiller en viktig rolle i å formidle bedriftens kjerneverdier og kultur til både potensielle kunder og ansatte. De gir et visuelt uttrykk for våre verdier, samarbeidsånd og arbeidsmiljø, og bidrar til å skape en identitet som folk kan relatere seg til og bli en del av.
– Vi må utstråle våre verdier!
Vi takker Henrik og går over til neste modell, Kristiane Rødland. Hun er sjef for Customer Success-teamet i Unimicro og føler derfor på et ekstra ansvar for at den nye kursportalen skal bli så bra som mulig! Men hva tenker hun om å være modell selv?
– At det bare er gøy! Det er jo alltid fint å variere arbeidshverdagen. I Unimicro er det mange som byr på seg selv, og arbeidsmiljøet vårt tilrettelegger for en kultur som gjør at vi alltid strekker oss litt lenger, sier Rødland.
Også hun trekker fram ekte som et stikkord.
– Vi tenker selvsagt litt over hva bildene skal brukes til, og det er viktig at de fremstår som ekte. De må stå i stil til selskapets profil, og vi må forsøke å utstråle våre verdier: nærhet, vennlighet og skaperglede!
– Hvilke fordeler tror du det er ved å bruke egne ansatte til å brande bedriftens produkter og tjenester?
– Jeg håper jo at det kan bidra til at kundene våre føler på en nærhet til oss. Det er jo gøy at de kjenner oss igjen når de deltar på et webinar eller treffer oss på Byråkonferansen!
– Når du ser produkter og tjenester selv, er du oppmerksom på bildebruken? Altså om bildene virker autentiske, eller ser kjøpt ut?
– Ja, faktisk! Noen ganger kan jeg bli i tvil om de er kjøpt eller ikke, men stort sett synes jeg det er lett å se det. Inntrykket mitt er at det er mer vanlig å kjøpe bilder enn å ta egne. Og jeg kan jo forstå det – det er langt fra alle som er komfortable med å stille opp på sånne bilder, og det er ikke alle selskaper som har en markedssjef som også er fotograf.
– Mange detaljer samtidig!
Utvikler Benjamin Andersen ved Bergens-kontoret er fjerde modell ut. Han synes det er spesielt moro at en i hans rolle fikk være med.
– Jeg synes det var utrolig kjekt å få være med på det! Det var en veldig annerledes opplevelse enn mine vanlige arbeidsoppgaver, og noe jeg ikke på forhånd trodde jeg kom til å få prøve meg på. Med så dyktige mennesker som står for gjennomføringen, ble det verken så skremmende eller vanskelig som en kanskje kan se for seg. En dyktig stylist og en helt rå fotograf skal ha æren for at resultatet ble så bra som det ble, sier han.
Han bet seg spesielt merke i alle detaljene som må på plass i en fotoshoot!
– Her er det et stort fokus på detaljer, hvor mye skal stemme samtidig for å oppnå riktig harmoni og utstråling i bildene. Det er en fotograf som passer på at bakgrunnen er riktig, lysforholdene er perfekt, hvor i rommet og i bildet vi skal være, hvilke rekvisitter som skal være med, og til og med hvor vi skal se, og hvilke kroppsspråk som skal formidles. Og mens alt dette skjer, så er det en stylist som bryter inn når det er noe som kan perfeksjoneres, enten det er gjenskinn i hudtonen, en smykkelås som plutselig er synlig, eller en krølle i håret som ikke ligger akkurat så bra som den kan. Samtidig er de åpen for egen artistiske frihet og kreativitet, hvor alle innspill blir hørt. Så det er virkelig mange detaljer i luften samtidig!
– Gøy å være ansiktet utad
Line Therese Almeland er siste modell ut. Hun jobber også i Customer Success-teamet.
– Det var utrolig kjekt å få muligheten til å være modell. Det ga et fint avbrekk fra andre arbeidsoppgaver, og det er gøy å få være bedriftens ansikt utad sammen med gode kollegaer. Vi har det kjekt på jobb, og trives godt med det vi gjør. Da er det viktig at dette også kommer frem på bildene, sier hun.
Hun er enig med de andre i at det blir mer nært og personlig med bilder av bedriftens egne ansatte.
– Ved å bruke egne ansatte føles det gjerne mer personlig og autentisk enn ved å bruke modeller. Det kan også skape en følelse av tilgjengelighet og nærhet overfor kundene. Personlig vet jeg om flere bedrifter som bruker egne bilder av både ansatte og produkter i markedsføringen, og det gjør at jeg føler på en annen type nærhet til dem.
Vi takker alle de flotte modellene våre og ikke minst fotograf Strømsholm! Bildene ble knallfine!
***