Søk om å få gebyret ettergitt
Rekordmange bedrifter har fått forsinkelsesgebyr fra Regnskapsregisteret etter årsoppgjøret. Men i år kan det være ekstra gode grunner til å søke om å få pengene tilbake.
Regnskap Norge meldte nylig om at det er «rekordstort antall forsinkede årsregnskap i år». Nærmere 40 000 har fått varsel om forsinkelsesavgift fra Regnskapsregisteret. Det tilsvarer nesten 10 prosent av alle som skal sende inn, mot for eksempel bare 4,4 prosent i 2018.
Kundekonsulent Solveig Leirvåg i Unimicro, som er statsautorisert regnskapsfører, påpeker at det er oppsiktsvekkende tall.
– Det er 40 000 som har fått melding om gebyr. Dette skyldes ikke ustrukturerte regnskapsførere. Det er 10 prosent av totalmassen, så noe har skjedd i år, sier Leirvåg.
Ny skattemelding synderen
Regnskap Norge mener Skatteetatens innføring av ny skattemelding er hovedårsaken til trøbbelet i år. Derfor ber de sine medlemmer om å klage og søke om ettergivelse av forsinkelsesavgiften hvis de mener at de ikke har skyld i forsinkelsen selv.
Bransjeforeningen skriver at en gjengs oppfatning blant medlemmene er at «de som har produsert skattemeldinger, har opplevd å være pilotbrukere». Regnskap Norge lister opp en rekke årsaker til forsinkelsene, alt fra tekniske feil, feilrettinger, valideringsfeil av tallgrunnlag som hindrer innsending, nedetid og treghet i løsningen.
Regnskap Norge - Har foretaket fått forsinkelsesgebyr fra regnskapsregistreret
– For lite testing
Leirvåg synes det er bra at Regnskap Norge taler medlemmenes sak.
– Det har vært veldig vanskelig nå med det nye prosjektet til Skatteetaten med ny skattemelding. Det har ikke vært det mest smidige. Det har vært dårlig testing, problemer med validering og nedetid. Jeg har selv jobbet i regnskapsbyrå, og du har ikke all verdens med tid per innsending. Ut fra det jeg har lest, synes jeg det har vært for lite testing fra Skatteetaten sin side. Skatteetaten kommer et halvt år for seint med den nye løsningen, og så må systemleverandørene skynde seg for å få gjort ting ferdig. Det har gått ut over regnskapsførere og regnskapsbyråer ved at de ikke får sendt inn tidsnok, og da pådrar de seg gebyr, oppsummerer hun.
Får du gebyr, må du betale. Sånn er det bare. Du kan ikke klage på det eller overse det. Og du må sørge for å levere inn årsregnskapet så fort som mulig. Men Leirvåg oppfordrer i likhet med Regnskap Norge byråer til å søke om å få gebyret ettergitt, altså få pengene tilbake.
– Er du et regnskapsbyrå, må du søke for hvert enkelt selskap du har sendt inn for. Det må begrunnes i hvert enkelt tilfelle, opplyser hun.
– Kunne vært mer smidig
Vanligvis er det ganske strenge regler for hva som er gyldig grunn. Brønnøysundregistrene lister opp akutt eller alvorlig sykdom, datahavari, beslag av regnskapsmateriale, brann eller tyveri som gyldige grunner. Leirvåg mener imidlertid at problemene som kom med innføring av ny skattemelding, bør være god nok grunn i år, slik også Regnskap Norge påpeker.
– Staten er staten, men jeg hadde håpet at de av og til kunne vært mer smidig når de gjennomfører slike endringer. Det er bra at det er gebyr og tidsfrister, men det kunne vært mer smidig i år når det gjelder innsendelse. Jeg mener at dette året burde vært sett på et som et prøveår, og at Skatteetaten hadde sagt at fra inntektsåret 2023 må du gjøre det du skal i tide, sier Leirvåg.
Brønnøysundregistrene: Søke om ettergivelse
Beskriv feilene
– Hva kan bedriftene gjøre selv hvis de har fått gebyr og mener det er feil?
– Først og fremst må de gå gjennom prosessen og notere ned hva de har erfart. La oss si at Unimicro fungerer som det skal, men så får de gebyr på grunn av for eksempel nedetid hos Skatteetaten. Da kan de søke om å få gebyret ettergitt og beskrive sin kontakt med Skatteetaten gjennom sitt regnskapsprogram, sier hun.
For regnskapsbyråer med mange kunder er det ekstra krevende å ha oversikt over alle mulige feil i forbindelse med innsending, mener Leirvåg.
– Vi kan ikke forvente at regnskapsføreren sitter og logger hver gang de prøver å sende inn et årsregnskap, hvis de for eksempel har 50 klienter, og så er det «timeout» hver gang. Men da må du i hvert fall skissere hva du har prøvd å gjøre ved innsendingen, råder den statsautoriserte regnskapsføreren i Unimicro.