Se inn i glasskula med Unimicro
Våre dyktige produkteiere i Unimicro skal på scenen under Byråkonferansen og avsløre siste nytt fra innsiden. Her er en liten guide på forhånd!
Snart er det duket for årets byråkonferanse i Grieghallen i Bergen. 25. og 26. september samler vi igjen regnskapsførere, samarbeidspartnere og ansatte til faglig og sosialt påfyll. Vi har allerede avslørt at Eyvind Hellstrøm skal holde hovedforedraget.
Les mer: Hellstrøm til Byråkonferansen
Nå kan våre dyktige produkteiere i Unimicro også løfte litt på sløret i forkant av konferansen.
Avtaler og sjekklister i byråportalen
Første produkteier ut på scenen er Marius André Svee Solberg, som har ansvaret for Unimicro Byrå. Når konferansen kommer til hjembyen Bergen, har han lagt fra seg noen av hattene fra i fjor.
– I år fokuserer jeg bare på byråportalen. Vi skal vise fram det arbeidet vi har gjort, og hva vi har jobbet med for å få klart funksjoner som oppdragsavtaler og fristlister. Målet er at i perioden rundt Byråkonferansen skal vi ha startet opp en innledende pilotperiode med denne funksjonaliteten. Det er komplekst og mange lover og regler, så vi vil trippelsjekke at alt ser greit ut, før vi lanserer, sier han.
På scenen vil han demonstrere de nye funksjonene rettet mot regnskapsførerne i byrå.
– Vi får på plass et kvalitets- og metodikksystem der du skal kunne lage oppdragsavtaler og følge opp løpende oppgaver du har i henhold til dem, og dokumentere at du har utført arbeidet i tråd med lover og regler. Det er en del «smertepunkter» med oppsett og oppfølging av slike avtaler, så da er det viktig å ha en arbeidsliste som er oversiktlig og lett å følge opp, oppsummerer han.
Oppdragsavtaler regulerer gjerne hva oppdraget innebærer, altså hva kunden har leid inn regnskapsbyrået for å gjøre. Da er det kjekt med en brukervennlig sjekkliste for regnskapsføreren.
– På den måten kan regnskapsføreren ha kontroll på at jobben blir gjort. På scenen vil vi vise hva vi har laget så langt, og kanskje får vi vist fram litt av hva vi planlegger framover også, sier Solberg.
Landbruk i 2025
Produkteierne Cathrine Esbensen (lønn, salg, time og mobil), Daniel Ivarsen (bank og regnskap) og Tor Magnus Fjetland (årsavslutning) skal også servere noen Unimicro-nyheter. Først tar de for seg lanserte forbedringer, før de så gir oss et innblikk i glasskula og avslører noen hemmeligheter som er i horisonten.
Daniel Ivarsen, som er produkteier for bank og regnskap i Unimicro, sier Byråkonferansen er en fin anledning til å dra gjennom et par høydepunkter som er lansert. En av de tingene det knytter seg mest spenning til, er landbruksregnskapet som skal lanseres over nyttår.
– Jeg og Marius (Solberg) skal på scenen og prate om det nye prosjektet landbruk, som vi nå har jobbet med siden januar. Der jobber vi mot en lansering 1. januar. Det blir spennende å prate om hvordan prosessen har vært, og hvordan vi tenker rundt det. Jeg tror det er en del regnskapskontorer som sitter på en portefølje med landbrukskunder som de lurer på hva de skal gjøre med. Det blir kjekt å fortelle dem at vi kommer med en løsning for dem ganske snart, sier Ivarsen.
– Hva kan du si om status?
– Vi er fortsatt i en utviklingsfase. Det blir lansering ved nyttår og en pilotperiode i Q4 i år, men den blir forbeholdt kunder av vår forretningspartner SpareBank 1, sier Ivarsen.
AI og Skatteetaten
Han avslører også at de skal slippe noen andre nyheter rett rundt Byråkonferansen.
– Det blir en gjennomgang der jeg viser de tingene og presenterer det for publikum. Vi har fått gode tilbakemeldinger fra publikum på det ved tidligere konferanser. Det blir ny funksjonalitet som skal gjøre hverdagen bedre, sier en litt hemmelighetsfull produkteier for bank og regnskap.
Etter lunsj deltar han også i en sesjon om produktnyheter sammen med de andre produkteierne.
– Da presenterer vi ting som er under arbeid, og som blir lansert i løpet av høsten. Blant annet har vi et samarbeid med Skatteetaten om et helt nytt pilotprosjekt, der de skal tilgjengeliggjøre mer av sine data rundt de kravene de har mot selskaper. Da får vi innblikk i hvordan de har matchet de kravene mot betalinger som har gått, sånn at du får mer informasjon og flere muligheter til å sørge for at ditt eget regnskap er samkjørt med Skatteetaten sitt, avslører Ivarsen.
– Hva kan kundene forvente seg av andre produktnyheter?
– Det blir sannsynligvis den første funksjonaliteten der vi bruker AI i systemet. Det er ting vi har jobbet med over lengre tid, så jeg gleder meg utrolig mye til å få den ut i produksjon. Det blir en milepæl som tar i bruk AI i selve regnskapssystemet, røper Ivarsen, men påpeker at det allerede er en del kunstig intelligens i bruk blant annet i support og støttefunksjoner.
Ansattkort og lønnsarter
Cathrine Esbensen er produkteier for lønn, time, salg og mobil i Unimicro. På scenen skal hun konsentrere seg om nyheter i lønnsmodulen.
– Vi snakker litt om det vi jobber med nå, og det som skal lanseres utover høsten. Jeg skal prate om alt det nye som er blitt lansert for lønnsmodulen. Vi har blant annet gjort store endringer på ansattkortet, som gjør at de blir enklere å holde styr på. Så kommer vi med en helt ny måte å beregne ferie på, der du kan velge mellom flere typer avhengig av hvordan ferieutbetalingen skal være i den aktuelle bedriften. Og hvis du skal ha en ting til, er det sammenkobling av lønnsarter, sier Esbensen.
– Hva betyr det?
– Du får automatisk lagt på en ekstra lønnsart hvis du har pensjonister, for eksempel. Du kan koble to lønnsarter sammen. Hvis det alltid skal det være tillegg på den ene, kan du ha en lønnsart på den, og så uten på en annen, forklarer Esbensen.
Demo av årsavslutning
En annen modul det knytter seg stor forventning til, er Årsavslutning. Der kan produkteier Tor Magnus Fjetland røpe at det kommer mye snacks fra den kanten.
– Vi ser at årsavslutning i digitalisert format blir viktigere og viktigere i tiden som kommer, og dette er noe vi ønsker å satse på. I den forbindelse etablerte vi nylig et helt eget team som skal jobbe med kun årsavslutning fremover. Jeg kommer til å presentere en gjennomgang av årsavslutningen hvor vi viser den nye flyten samt hva som kommer i neste versjon, forteller Fjetland.
– Hva kan publikum i salen forvente seg?
– Det blir et dykk inn i en del funksjoner vi ikke har hatt tidligere. Blant annet skal du kunne forhåndsvise all data før du sender inn til Skatteetaten. Det blir lagt vekt på å vise beregninger og grunnlagstall som ligger bak. En av de store forbedringene er at man kan fortløpende redigere opplysninger som for eksempel inngående skattemessige verdier uten å måtte foreta seg store operasjoner eller omstart av modulen for å komme seg videre i flyten, sier Fjetland.
– Hva synes du er styrkene til årsavslutningsmodulen?
– At den har blitt veldig brukervennlig. Når man jobber med mange ulike selskaper, som gjerne regnskapsførere ofte gjør, så er kanskje noe av det mest positive at vi har fjernet mye støy. Du slipper å se gjennom mange temaer som ikke er relevant for bedriften, sier han.
Fjetland er spesielt fornøyd med hvor godt årsavslutningen flyter.
– Når det kommer til enkelte tema eller spørsmål, som for eksempel overnatting og servering, eller drosje- og godstransport, så blir man presentert for et enkelt ja-og-nei-spørsmål hvor forhåndssvaret er satt til nei, sier han. Dette gjør at man slipper å se alle felter, spørsmål eller andre temaer som inngår i dette skjemaet, og man kan dermed enkelt gå videre til neste tema uten å bruke for mye tid. Flyten i årsavslutningen er ganske unik. Det er en stegbasert gjennomgang, og en god veiviser som gir en effektiv reise fra start til innlevering av skattemelding og næringsspesifikasjon. Veiviseren er oppgradert og har fått seg et løft både med tanke på komponenter, brukeropplevelse og design. Nå har årsavslutningstemaet ettårsjubileum i september, så dette blir det første produktet vi leverer. Det blir veldig spennende!
***
Byråkonferansen: Se programmet her!
KI, landbruk og kjendishistorie: Slik blir Byråkonferansen 2024