Hver ansatt får ansvar fra A til Å
I Midtbyen Regnskap har hver medarbeider sin egen kundeportefølje som de følger fra start til mål i regnskapet. – Det gjør at de får et bedre innblikk! mener eierne.
Med ansiktet vendt mot Den Grønne Brygge i Fjordgata i Trondheim, og utenfor der igjen Nidelva, Brattøra, Sentralstasjonen, piren, Rockheim og stadige byggeprosjekter i trøndernes hovedstad, har damene i Midtbyen Regnskap god utsikt til det som foregår.
I år er det 50 år siden regnskapskontoret ble stiftet av Roar Kvam, men dagens eiere – Kristin Johnsen og Randi Storsve – er opptatt av å se framover i stedet for bakover.
– Utviklingen i bransjen har gått veldig fort over noen år. Det er viktig å henge med, sier Storsve, som også er styreleder.
Vi møter henne sammen med daglig leder Kristin Johnsen på byråkonferansen til Unimicro.
– Jeg synes det er interessant å se hva Unimicro jobber med videre, få nyheter om programvaren samt snakke litt med andre folk om hva slags erfaringer de har, sier Johnsen.
De er begge statsautoriserte regnskapsførere og eier 50 prosent av bedriften hver. Randi startet i 1993, Kristin i 1998.
– Jeg hadde en pause der jeg ikke var en del av firmaet, men så kom jeg tilbake etter noen år. Jeg har kommet «heimat», smiler Storsve.
Gjør alt fra A til Å
I bedriften er de seks damer. Sånn har det bare blitt.
– Det er kanskje litt tilfeldig, det, da, men vi har et veldig godt arbeidsmiljø og en åpen organisasjon, og jeg syns vi har det veldig fint sammen, sier Johnsen.
De er opptatt av å gi mye ansvar til hver enkelt ansatt.
– Hver medarbeider har sin kundeportefølje og gjør alle arbeidsoppgavene. Da har vi alt fra A til Å. Medarbeiderne har et ansvar og gjør jobben, og så er vi oppdragsansvarlig for kunden. Det gjør at medarbeiderne får et mye bedre innblikk i hele regnskapet og får bedre forståelse enn om de bare skulle tatt lønn, for eksempel. Det blir mye mer interessant når de jobber med hele spekteret, alt fra når bilagene kommer inn, til ferdig årsregnskap, sier Storsve.
– Er det et bevisst valg?
– Ja, det er egentlig det. Det blir jo mer interessant for de som jobber med det. Og vi syns det er litt viktig at alle kan litt om alt, egentlig.
Skal ansette flere
Nå leter de etter en ansatt til som kan gjøre alt fra A til Å.
– Ja, vi ønsker oss en person til som er statsautorisert. Det blir litt mye på oss når vi skal kontrollere arbeidet som medarbeiderne har utført, sier Johnsen.
Da er det viktig med mer enn bare papirene i orden.
– Det med kjemi stiller sterkt når en skal ansette nye folk. At de passer inn i gruppa når vi er så få, sier den daglige lederen.
Allsidighet er også viktig. Regnskapsbyrået ligger midt i byen, og de dekker en rekke ulike bransjer som restauranter, servicebransjen, håndverkere, bygg og anlegg, eiendomsselskaper med mer.
– Vi har ganske variert kundemasse. Det er store og små selskaper i ulike bransjer. Vi gjør alt mulig for kundene etter hva de ønsker. Både vanlig regnskapsføring, fakturamottak, lønn, fakturering, budsjettering og årsoppgjør. Vi har hele spekteret av arbeidsoppgaver for ulike kunder. Vi har mange kunder i Trondheim sentrum, som kan stikke innom, men etter hvert et det meste elektronisk, så vi ser dem ikke så ofte som før. Mye går på nett og e-post og sånn. Så har vi også kunder rundt om i landet. Det går jo også an nå på grunn av de elektroniske løsningene, oppsummerer Storsve.
90 prosent i skyen
Midtbyen Regnskap merker at kundene krever kjappere svar enn før, og har vært bevisst på å få flest mulig av kundene over i skyen og med mest mulig automatisering.
– Vi har tatt et valg om å holde oss til færrest mulig program, så vi bruker Unimicro på 90 prosent av kundene nå. 10 prosent er igjen i Unimicro V3, men de skal over i skyen i løpet av året, slår Johnsen fast.
Kundene har helt andre forventninger nå enn før.
– Tidligere fikk vi en perm, så jobbet vi med den, og så var det regnskap annenhver måned. Vi merker en liten dreining mot at kundene ønsker mer tilgang selv. Etter hvert som det kommer elektroniske løsninger, så ønsker de å ha mulighet til raskere å hente ut informasjon selv. Jeg syns de forventer mer at vi er à jour til enhver tid, sier Storsve.
– Og det er vi også, i og med at så mye er automatisert, sier Johnsen.
De merker et klart skille i alder hos kundene.
– De yngre daglige lederne har en annen forventning enn de som er godt voksen. De kan kanskje være litt tilbakeholdne med å ta i bruk nye løsninger. Vi må jobbe litt med dem, da, sier Storsve.
Aktive support-brukere
De to trønderdamene har mye godt å si om Unimicro som system. Automatikken er for eksempel veldig viktig.
– Jeg synes fakturamottaket er veldig bra når det gjelder tildeling av faktura. Vi får tilbake godkjent faktura og sender tilbake til betaling. Flyten der fungerer bra, sier Johnsen.
Storsve er også opptatt av at systemet er lett å forstå.
– Jeg synes det er ganske brukervennlig og. Når vi skal lære opp kundene i bruken av det, så er erfaringen at det går veldig greit, sier hun.
– Er det noe dere savner, da?
– Ja, vi har stadig ønsker. Vi sender inn ganske mange supportsaker på ting vi kunne tenkt oss å forbedre, sier Johnsen.
– Dere er aktive brukere av supporten?
– Ja, det er vi, ler de begge.
– Hvordan er servicen, da?
– Stort sett er det greit. Vi får jo svar. Det er ikke alltid vi får det svaret vi ønsker, kanskje, men hvis de ikke kan levere, sier de at de setter det på ønskelista, «og så jobber vi med saken», sier Storsve.
– Vi får stort sett gode svar. Vi føler vel at vi av og til har blitt hørt i sånne ønsker om programmet, sier Kristin.
Unimicro ønsker til lykke med 50-årsjubileet!