– Jeg ønsker temperatur i debatten
Investor, styreproff og aviseier Chul Christian Aamodt (46) leder paneldebatten når Uni Micro inviterer til Byråkonferansen 2023. Han startet med å «flippe» Star Wars-figurer til ti kroner som barn, men summene steg raskt til en halv milliard som voksen ...
Chul Christian Aamodt er investor, styreproff og aviseier og leder den kommersielle avdelingen i Europower, et nyhets- og analysebyrå for energibransjen med både nettavis og papirmagasin.
27. september leder han paneldebatten under årets byråkonferanse på Clarion Hotel & Congress Oslo Airport på Gardermoen.
– Jeg gleder meg veldig til å treffe folk på en så viktig møteplass for de som jobber med regnskap og økonomi.
– Hva kan du si om din post på programmet til byråkonferansen?
– I debatten kommer jeg til å bruke min erfaring med å bygge selskaper fra «scratch» og det å være en del av et stort konsern, men det skal ikke handle om meg, men om de som er der. Det som kjennetegner mine debatter, er at jeg ønsker temperatur, men alle i panelet skal være glad for at de er med, lover Aamodt.
Med drømmen som drivkraft
Han er fra Oslo og har en variert faglig bakgrunn (økonomi, teknologi, siv.ing. m.m.), men har alltid drømt om å drive med nyheter og jobbe som journalist. Dit kom han til slutt, via noen omveier.
– Kortversjonen er at jeg jobbet med å bygge opp et softwareselskap, Mintra, men har hele tiden syntes det var gøy å skrive og kommunisere. Jeg søkte derfor på jobb i Aftenposten og VG, men kom ikke engang inn på intervju. Så da tenkte jeg at jeg får heller starte en avis selv. Den avisa var EnerWE, og den er jo nå fusjonert inn i DN Media Group gjennom Europower, forteller Aamodt.
Han var også engleinvestor og styremedlem i Medier24 (bransjeavisa for mediebransjen), som i løpet av få år ble en suksesshistorie, og Aamodt solgte sin andel på 22,4 prosent av aksjene videre til Teknisk Ukeblad (TU Media).
Kremmer i sjelen
Han hadde tidlig sansen for gode investeringer. Til fagbladet Kampanje har han fortalt om den gangen han som barneskoleelev «flippet» Star Wars-figurer på 80-tallet.
– Da kjøpte jeg brukte Star Wars-figurer for fem kroner stykket. Så solgte jeg dem videre for ti kroner til gutta litt lenger oppe i gata. Totalt i denne perioden tjente jeg rundt 200 kroner.
Med fersk sivilingeniørgrad i marin teknikk fra NTNU i bagasjen begynte han i slutten av 2001 som key account manager i softwareselskapet Mintra. Først hadde han egentlig fått jobb som IT-utvikler, men etter å ha tatt noen psykologiske tester hos en hodejeger skjønte Aamodt at han egentlig passet bedre som selger. I Mintra avanserte han etter hvert til salgs- og markedsdirektør, og den kommersielle teften bar frukter både for Aamodt og medeierne. Han solgte seg ut i 2014, med god fortjeneste.
– Jeg var med i tidligfase i Mintra og var med på å bygge det fra en «kjellerbedrift» til å bli kjøpt for nesten 500 millioner, sier han.
En ny investering hvert år
– Du er ganske aktiv som investor?
– Jeg har i snitt gjort en investering hvert år de siste femten årene. Mintra fikk vi veldig godt betalt for. Jeg gikk også inn i Onix, som i mai fikk inn en investering på 80 millioner kroner, forteller Aamodt.
Investeringsselskapet hans heter Metrics, og er i skrivende stund inne i både Europower, Onix Work, Ask Undervisning og Rayvn.
Aamodt er også styremedlem i Onix og Task Alliance samt adjunkt og «entrepreneur in residence» på BI.
– Si målet høyt!
De siste årene har han satt seg en rekke konkrete mål, gjerne av typen «hårete». Mottoet er kopiert fra idrettsverden:
– Det jeg pleier å si, er at hvis man som idrettsutøver ikke tør å si hvilket årstall og hvilket mesterskap du skal vinne, da kommer du ikke til å klare det. Du må tørre å si hvor høyt du skal nå, og når du skal nå målet. Uten å si det høyt vil du i hvert fall ikke klare det.
Først ute var Mintra med «Target 14», med mål om å finne nye eiere innen 2014.
– Derfor sa vi høyt at vi skulle få nye eiere i Mintra innen utgangen av 2014. Det pushet oss noe ekstremt, og det gjorde at vi klarte å få nesten 500 millioner da vi solgte selskapet, forteller Aamodt.
Neste prosjekt ble EnerWe og «Target 21».
– I «Target 21» var målet at EnerWe skulle bli en del av et større mediekonsern innen utgangen av 2021, og det fikk vi til, slår han fast
«Chuls metode» x 3
Og med Europower er han nå midt inne i det tredje prosjektet med det vi kan kalle «Chuls metode». Tanken bak er å gjøre kundene til ambassadører og dra fordel av nettverkseffekten slik at han og kollegaene slipper å drive oppsøkende salg.
– Det vi nå gjør, er noe vi har kalt «24/24». Den kommersielle delen av Europower, som jeg leder, skal omsette for 24 millioner i 2024. Nå er vi midt i dette løpet, og vi må tredoble omsetningen i løpet av tre år.
– Hvordan ligger dere an?
– Vi satte dette målet før Ukraina-krigen. Nå er det en del mørke skyer i horisonten i næringslivet, og derfor er det ekstra viktig å ha sagt det høyt. Det er nå vi trenger ledestjerna der framme. Når farvannet blir røft, og når ting blir vanskelig, det er da vi tjener på å ha sagt det høyt, sier en offensiv Aamodt.
Vi ønsker ham velkommen til byråkonferansen – og håper på god temperatur! Paneldebatten på byråkonferansen er onsdag 27. september. Se programmet her.