Lever av et godt rykte ved fjorden
Nærhet og lokal forankring er viktig for Vest Rekneskap. – Vi føler vi blir litt integrert i bedriftene!
I Sunnfjord sprer et rykte seg raskt, på godt og vondt. Derfor er god service og nærhet til kundene prioritet nummer én for Vest Rekneskap fra Førde i Sogn og Fjordane.
– Det er det som har vært vår strategi hele veien. Det å levere god service og god jobb for de kundene vi har. I et sånt område som Førde, Sunnfjord og Sogn og Fjordane er jo forholdene ganske små, så der er det mulig å bygge seg opp et rykte på den måten at vi kan rekruttere nye kunder fordi vi blir kjent for å levere bra eller blir framsnakket. Det er det vi føler er den beste markedsføringen, sier daglig leder Thomas Haug, som også er statsautorisert regnskapsfører.
Han startet firmaet alene i 2010. Året etter kom regnskapsfører og siviløkonom Inge Årdal fra Jølster med på laget. Han ble raskt partner.
PARTNERE: Thomas Haug og Inge Årdal styrer Vest Rekneskap med stø hånd. – Vi er på samme bølgelengde, sier Haug.
Visste om hverandre
– Min bakgrunn var fra revisjon, men jeg ville over i regnskapsbransjen, og så visste jeg at han var alene, så da var det naturlig å ta kontakt, sier Årdal.
– Du ville nærmere tallene?
– Jeg ville nærmere kunden og ha den rollen enn å sitte med den årlige revisjonsjobben. Det gir meg mye å jobbe med folk og kommunikasjon. Du kommer nært kundene og får sett hvilke behov de har. Så prøver du å snu deg rundt og løse deres problem på best mulig måte, sier han.
– Da fikk du ikke være singel så lenge, Thomas?
– Nei, og det var veldig bra! Jeg hadde først vært ansatt i et konsern, og så fikk jeg sjansen til å begynne for meg selv som regnskapskontor. Da var valget å enten drive for meg selv eller satse, og det var et stort steg. Da jeg kom i snakk med Inge, visste jeg egentlig med en gang at han var den perfekte partner å ha med seg hvis vi skulle bygge opp et selskap videre.
– Det er godt skussmål?
– Det er kjekt å høre, sier Inge.
– Både faglig, men også personligheten hans, supplerer Thomas.
Nærhet og lokal forankring
De supplerer hverandres resonnementer. Denne gjensidige forståelsen er viktig for partnerskapet, forteller daglig leder Haug.
– Hvis det er en ting jeg vil ta opp med ham, vet jeg ofte på forhånd om han vil være enig eller ikke. Vi er på samme bølgelengde. Det er litt viktig at du har den tryggheten at du kan forankre ideene dine. Du kan diskutere litt dypere hvordan bedriften vår skal utvikle seg, hvordan vi skal håndtere kunder. Det som er viktig for oss, er at vi skal være veldig service-minded. Vi skal svare godt for kundene, svare tidsriktig, følge de godt opp, vi skal være en skikkelig partner. De skal ikke nøle med å ta kontakt, de skal få gode tilbakemeldinger og god rådgivning. Det er grunnleggende viktig for oss, sier han.
– Vi ser også at kundene bruker oss som økonomisjef «light», sant. Gjerne kunder som ikke har den type funksjon i sine bedrifter. De bruker oss for det det er verdt til oppgaver som gjerne ligger til økonomisjefen. Det gjør det også mer motiverende for ansatte også, at de føler at de blir inkludert i bedriften, at de er med på laget i bedriften. At de ikke bare sitter og er en regnskapsfører som rapporterer til staten på vegne av bedriften, supplerer Årdal.
Vært med på Tibber-eventyret
Vest Rekneskap har blant annet vært med på hele eventyret med Tibber.
– De satt i etasjen under oss, tre personer med hver sin laptop i fanget, og begynte å utvikle systemet sitt. Da var vi regnskapsførere for dem og jobbet tett mot dem om hvordan vi skulle integrere og jobbe med regnskap. Det samarbeidet har vi hatt helt inntil nylig med regnskap, og vi har fortsatt tjenester for dem den dag i dag. Det er veldig gøy, og de kunne sikkert «kicka» oss ut for lenge siden om de ville, smiler Årdal.
Daglig leder Haug forteller at de har et bredt spekter av kunder. Årdal nevner både oljebransjen, oljeservice, entreprenører, håndverkere og rederi. Men de kommer til å holde seg til Vestlandet og det lokale.
– Det er vanskelig for oss å selge oss inn til for eksempel en bedrift i Oslo. Hva skal vi selge oss inn på da, ikke sant? spør Haug.
– Der er vi litt sunnfjordske, litt sånn tilbakeholdne og avventende. Vi ønsker ikke å være med på noe prisgalopp nedover i timepris. Vi vil ikke inn og kuppe kunder, men heller jobbe langsiktig, sier Årdal.
Sitter i gründermiljø
Det er uansett nok av spennende bedrifter å jobbe med i Sunnfjord.
– Ja, det har blitt etablert et veldig sterkt miljø rundt PEAK Sunnfjord-miljøet, og der er det jo også en del datateknologibedrifter som har vokst, og som vi har vært med fra starten av. Det er jo veldig kjekt å være med og se hvordan de utvikler seg, sier Haug.
– Er det sånn at de pusher dere også?
– Ja, absolutt. Det er kunder som krever en helt annen oppfølging enn en vanlig entreprenør. De er i en helt annen fase, du er kanskje i en kapitalbyggingsfase, med utvikling av en programvare, du har fokus på likviditetsstyring og kapitalinnhenting. Det setter oss i en litt annen posisjon enn en tradisjonell regnskapskunde. Du må være oppdatert og på ballen der, faglig og kompetent, sier Årdal.
Trenger partneren Unimicro
– Det skjer jo mye på teknologifronten i regnskapsbransjen også. Føler dere at dere tar i bruk det nyeste når det kommer?
– Ja, vi er veldig fornøyd med partnerskapet med Unimicro, for vi føler at de gjør den jobben lett for oss. De er veldig flink til å utvikle seg og ta i bruk nye løsninger. De er veldig nysgjerrige, sånn som de nå prøver ut AI for å se hvordan de kan integrere det i programmet. De har hele tiden vært i forkant med å få på plass bankintegrasjoner som fungerer bra. Når vi er partneren deres, føler vi at vi klarer å være god ut mot kundene fordi Unimicro er et bra system. Det er det vi trenger. Vi trenger det partnerskapet. Da har vi dekket den teknologiutviklingen, så der er vi veldig godt fornøyd med Unimicro, sier Haug.
Årdal sier de føler seg «sett» av Unimicro.
– Det er en systemleverandør som er veldig opptatt av tilbakemeldinger, og også ta tak i det og få det ut i faktiske resultater. Det ser vi når de nå presenterer ting vi tok opp på byråkonferansen i fjor, så har de en løsning på det. Da føler du at de hører på deg og ser hvilke utfordringer du har i hverdagen. Det er bra! roser Årdal.
– På generell basis elsker vi at Unimicro spiller på lag med regnskapsføreren, kontra andre systemer som markedsfører seg med at du kan kutte regnskapsføreren og gjøre ting selv. Der syns jeg Unimicro har vært prisverdig, avrunder Haug.
Vest Rekneskap AS
***