– Lokal støttespiller til småbedrifter
Da fedjeværing Harald Husa (61) var ung, ante han lite om at Unimicro vokste fram i nabokommunen Modalen. Nå anbefaler han skybaserte Unimicro til alle kunder av Aabrekk Regnskap i Sandnes.

Det er et stykke fra dagens Sandnes og til øysamfunnet Fedje i havgapet i Nordhordaland, men når han ser tilbake, kan daglig leder Harald Husa i Aabrekk Regnskap forstå hvordan Unimicro kunne vokse fram hos naboene i Modalen.
– Da vi gikk på skolen, var det store forskjeller på økonomien i kommunene. I Modalen fikk alle pc-er da de gikk i femte–sjette klasse. Jeg kjenner ikke hele historien til hvordan det startet, men idet jeg begynte å bruke Unimicro i mitt daglige arbeid, fremkom den tydelige forskjellen mellom våre kommuner. Modalen hadde kraftpenger og lite innbyggere. Fedje levde av fiskeri. Det var to forskjellige verdener, oppsummerer Harald Husa.
Tok årene fatt
Tre sølvspader på grønn bakgrunn symboliserer Modalens mange sandtak, men også landbruksvirksomhet. Fedje, derimot, har to årer på blå bakgrunn og har vært orientert utover mot havet. Slik var de to vestlandskommunene vesentlig forskjellig. Harald Husa gjorde som fedjeværinger flest: Han tok årene fatt. Dermed havnet han lenger sørover langs kysten, nærmere bestemt Rogaland.
– Du måtte vekk på videregående skole da du var 16 år. Tilknytningen til Fedje forsvant derfor gradvis.
– Hvordan endte du opp i Sandnes?
– Det var her jeg fikk jobb i skattevesenet etter militæret. Det var sånn det begynte. Jeg gikk handelsskole med retning innenfor allmennfag og hadde økonomi og regnskap. Det var min første smak på yrket. Det var på den tiden det var mangel på fagfolk innenfor skattevesenet.
De ansatte folk og betalte utdanningen. Det var et tilbud den gangen som var ganske greit. Jeg var i Skatteetaten i Sandnes og Stavanger i 13 år, forteller Husa.
Oppkjøpt i 2017
Han er utdannet revisor og har drevet med det siden 1997. For noen år siden gikk han og kollegaene også inn i regnskapsbransjen.
– I 2017 kjøpte vi opp et regnskapskontor. Vi har beholdt navnet Aabrekk Regnskap. Vi kjøpte det med ansatte og kunder og alt. Vi driver fem stykker på regnskapsdelen, forteller Husa.
Revisjonsdelen heter Credo revisjon og er ni stykker. De deler kontorfellesskap med Aabrekk Regnskap og samarbeider der det er naturlig – og lovlig.
– Men vi driver to separate selskap. Vi kan ikke drive dobbelt. Vi kan ikke revidere deres regnskaper, smiler Husa, som er daglig leder i begge selskaper.
Bakgrunnen for oppkjøpet var at de hadde en del med hverandre å gjøre gjennom arbeid med felles kunder. Etter hvert ønsket familien Aabrekk å selge aksjene i familieselskapet.
– Aabrekk holdt til i Sandnes. Det gjorde også Credo revisjon. Det var linker i forbindelse med felles kunder, forteller Husa.
– Støttespiller lokalt
– Hvilke kunder har dere?
– Det er mye småfirmaer innenfor barnehage, tannleger, snekkere, små håndverksbedrifter, litt forskjellige bransjer. Vi har ikke spesialisert oss på noen spesifikke selskaper, men er en støttespiller for småbedrifter.
– Dere satser mest lokalt?
– Det ligger i det. Vi har lite kunder spredt utover landet. Det har vi nesten ikke noe av.
– Kommer kundene innom?
– Vi har en del eldre kunder. Noen liker å forholde seg til papir fortsatt, der ting blir gjort på gamlemåten. Så har du dette som er gevinsten med de webbaserte løsningene – hele spekteret med bankløsninger og papirløse regnskap, sier Husa.
Han sier de anbefaler automatiske løsninger for å spare tid der de kan.
– Men vi tvinger ingen. Det gjør vi ikke. Små regnskaper har ikke den samme gevinsten som store regnskaper når det gjelder å få ting inn i flyten. Det fins kunder som har så liten virksomhet at det ikke lønner seg. Vi må være fleksible på det, sier han ærlig.
Valgte Unimicro bevisst
Da Credo revisjon tok over Aabrekk Regnskap i 2017, bestemte de seg for å satse på skyen. Der trakk Unimicro det lengste strået.
– For det første kjente jeg Unimicro fra før. De gamle systemene til Unimicro har jeg brukt gjennom revisjon og eget arbeid. Jeg hadde tillit til det produktet når det var på topp. Jeg var jo også åpen for å sjekke de strømningene som var, og hva de gikk på. Vi hadde en hel runde på disse andre store leverandørene for å se hva som trigget til å bruke disse systemene. Det jeg satt igjen med etter en gjennomgang, etter våre typer behov og våre kunder, var at det var liten tvil etter hvert om at man burde gå for Unimicro, egentlig helt i starten i 2017. Etter å ha kjørt noen testkunder på det var opplevelsen ganske positiv. Dermed ble det det, forteller han.
Nå bruker de fleste kundene Unimicro.
– Kunden bestemmer regnskapssystemet, men vi anbefaler Unimicro hvis vi skal si noe. Det er ikke alltid det passer 100 prosent. De kan sitte med integrasjoner som kan være vanskelige å passe inn. Da er vi av og til ute på andre programmer, sier Husa.
– Fleksibelt system
– Hva slags styrker mener du Unimicro har?
– Det er en del mer fleksibelt enn en del andre webbaserte programmer. Du kan i større grad tilpasse det til kundens behov, i forhold til dette med betalingsløsninger i banken. Det er et forholdsvis nytt grensesnitt som er greit å bruke, sier han på nøkternt fedjevis.
Husa forteller at de er aktive bidragsytere til videreutvikling og kommer med ønsker underveis.
– Vi har spilt inn behov. Det har vært noen begrensninger i det webbaserte Unimicro kontra gamle V3. Noe har blitt endret og er greit nå, og så har vi enda noen spørsmål om endringer som fortsatt jobbes med, smiler Husa.
Felles lunsj
– Hvordan er miljøet?
– Vi samarbeider tett og prøver å hjelpe hverandre. Vi er ikke så mange. Jeg har to hatter på meg når jeg skal drifte revisjonskontoret og dette med regnskap. Vi prøver å ha litt sosialt sammen på tvers av selskapene, blant annet felles lunsj, sier Husa.
De har en god miks av ansatte.

– På regnskap er vi bare damer, og på revisjon er vi flertall menn. Det er greit for miljøet at vi har en god blanding, sier han.
– Dere dro også nesten hele gjengen til Byråkonferansen?
– Ja! Jeg ser det som viktig at de ansatte ser mulighetene og har eierskap til regnskapsprogrammet. Jeg syns det er såpass godt. Skal man selge noe, må man selge programmet og den brukeropplevelsen man har til programmet. Samt at det er en del spennende ting med regnskapsprogrammet framover og de planene Unimicro har for dokumentasjon og kvalitetsstyring, sier Husa.
Ser positivt på framtida
Han legger til at revisjonsbiten nå er 100 prosent skybasert, og at det er målet for regnskapsbiten også.
– Men der har vi ikke kommet helt i mål ennå.
– Er det et aldersskille?
– Ja, det er et aldersskille. Eldre kunder har ofte drevet i samme tralten i årevis, mens yngre kunder har et helt annet forhold til data og tidsbesparende løsninger, sier Husa.
De prøver å mane forsiktig til modernisering der det går an.
– Vi må ha en runde for å spørre dem om det er noen effektiviseringsmuligheter. Vi er nødt til å ta de rundene der, hvis ikke er vi ikke oppe på linjene med den nye teknologien. Men vi må selvfølgelig vurdere kundene hver for seg, legger han til.
Selv om Aabrekk Regnskap ikke har noen store mål om å vokse kraftig, ser Husa muligheter i nærområdet rundt Sandnes.
– Det skjer mye her borte. Det er masse bedrifter som etableres. Det er ikke noe stopp!
***