Med beina på jorda og hodet i skyen
Nordtrønderne i Berg Økonomi har tung kompetanse «på bakken» og røtter i landbruket, men strategien er å «være knallgode» til å tilpasse seg moderne løsninger.
I 2021 fusjonerte de to store regnskapsbyråene Berg Økonomi og Steinkjer Regnskap. Nå har de totalt 46 ansatte i Levanger, Verdal og Steinkjer. Og et firesifret antall kunder fordelt på mange ulike bransjer. Men spesielt én del av historien gjør at de har beina godt plantet på jorda.
– Det som er spesielt med oss på Steinkjer, er den særdeles tunge kompetansen vi har på landbruk. Vi har cirka 650 landbrukskunder, forteller Hilmar Olsen, avdelingsleder for Berg Økonomi på Steinkjer.
– Det er ikke så vanlig?
– Det er et litt spesielt opplegg hvor du blander privatøkonomi og landbruksøkonomi. Og å holde styr på forskjellene her, hva som er privat, og hva om ikke er privat, det er litt spesielt, innrømmer Olsen.
Spent på Unimicro Landbruk
Derfor er Berg Økonomi ekstra spent når Unimicro Landbruk lanseres ved nyttår.
– Vi følger med på alle de skybaserte løsningene som kommer på landbrukssiden. Det som er interessant, er at Duett nå får konkurrenter. Det utfordrer sikkert Duett, og det utfordrer oss som regnskapskontor til å ta det i bruk. Vi har over 300 kunder på Unimicro på «forretning», og det er klart at vi er interessert i å se om dette kan bli bra på landbruk også, sier Hilmar Olsen.
Han spår at mange landbrukskunder kommer til å be om en skybasert løsning framover.
– De skybaserte systemene markedsfører seg hardt i TV og andre kanaler. Det som sannsynligvis kommer til å skje, er at kundene kommer til å forlange de systemene de har satt seg inn i og ønsker. Da må vi være så framme i skoen at vi klarer å tilby det, sier Olsen.
Les mer: Unimicro lanserer landbruksregnskap
Kunder i generasjoner
Flere av kundene har vært med helt tilbake til 60-tallet, da Steinkjer Regnskap ble etablert som et andelslag rettet spesielt mot landbruket.
– Ja, det går over generasjoner. I rådgivingspakkene våre har vi også det med generasjonsskifte i bedrifter, takst og eiendomsoverdragelser i landbruk og så videre. Det gjør at vi kan være med på hele reisen, forteller Olsen.
Etter hvert fikk de tidlige landbrukskundene små aksjeselskaper, og så utviklet de en forretningsavdeling som også jobbet med «vanlige» selskaper.
– Innpå Steinkjer er vi vel 23 stykker, og vi har 15 som jobber med landbruk, mens åtte jobber med forretning. Resten holder til på Levanger og holder, så langt, kun på med forretning, forteller Olsen.
Fra høsten får landbrukskundene lenger sør også tettere oppfølging.
– Vi forbereder nå en lansering av landbruksavdeling på Levanger også. Landbrukskompetansen vi har på Steinkjer-kontoret, skal også komme kunder lenger sør til gode. Personell er ansatt, og vi lanserer løsningen i markedet fra 1. september 2024.
– Gode rådgivere for framtida
Denne unike blandingen av kompetanse gjør at de står sterkt etter sammenslåingen.
– Vi ønsker å ta tak i historiske tall som ligger i regnskapet, og være gode rådgivere for framtida. Og å bruke økonomikunnskapen vår til det. Med lokal forankring har vi både skatterådgivere og bedriftsrådgivere som går direkte inn i kundecaser og jobber med det. I tillegg ønsker vi å trene regnskapsførerne våre til å bli bedre rådgivere for kundene. Rett og slett med tanke på at regnskapsførselen automatiseres, sier Olsen.
Berg Økonomi ser i likhet med andre regnskapsførere at de bruker tida annerledes enn før.
– Det må brukes litt tid på kontroll og slike aktiviteter, men oppgavene blir utført mer og mer rasjonelt, og det vi må tjene penger på i framtida, det er det som ikke kan løses med AI, kunstig intelligens og roboter, men rett og slett det å bruke hodet og hjelpe bedriftseierne med å gjøre egne gode vurderinger selv, sier Olsen, og fortsetter:
– Vi har en uttalt strategi der vi skal være knallgode på å tilpasse oss de moderne løsningene som finnes når det gjelder automatisering, og så skal vi ha samme omsetningen på kunden likevel, for vi skal bruke mer tid på rådgiving, budsjettprosesser, investeringsanalyser, strategiarbeid og så videre. Det er en veldig klar og tydelig strategi i hele bedriften vår. Det gjelder også på landbrukssiden.
Må jobbe litt med kundene
– Er det sånn at når Unimicro slipper noe nytt, så er dere på og skal ta det i bruk med en gang?
– Det er litt kundebehov som styrer det. Sånn er det med det meste. Det må være et kundebehov; dette er noe kundene trenger. Da er vi på det med en gang.
– Hender det seg at dere ser noen muligheter som kundene ikke ser også?
– Ja, det kan det være. Kundene har som regel ikke kompetansen til å lete i systemverden. Det er langt mellom kundene som tenker system rundt regnskap, sier Olsen.
Kollega og regnskapsfører Kamilla Roel sier de fleste blir overrasket over hvor langt automatiseringen har kommet.
– Jeg tror bare jeg har vært borti én kunde som har vært frampå, som skal ha det nyeste og alt automatisert. Eller så er det sånn at når vi sier at vi har en «app», sier de: «Har dere det? Er det så lett?» liksom. Da blir de litt overrasket, da, smiler hun.
Ansatte i alle aldre
Roel er en av flere yngre som er ansatt de siste årene. Hun har vært i Berg Økonomi i snart tre år og ble nylig statsautorisert regnskapsfører. Roel skryter av arbeidsmiljøet.
– Det er en bra miks nå, altså, sier hun.
– Vi har alt fra ungdommer, rett og slett, og helt opp til han eldste som kunne ha vært pensjonist. Snittalderen ligger på 38–40 år, supplerer Olsen.
Roel har tatt et spesielt ansvar for å melde på ansatte til løpearrangementer.
– Vi har vært med på Steinkjermila, Steinkjerstafetten, Fæbyflak-stafetten på Verdal’n, og to løp nå i oktober. Det er Rosa sløyfe-løpet, vi skal springe der. Så har vi et lite mål om Trondheim maraton også, sier hun.
– Det er bra med sosiale aktiviteter, sier Olsen og føyer til at de også sponser golfbanen i Verdal og organiserer golfturneringer der.
Platinum-partner i Unimicro
Berg Økonomi har kommet langt med å hjelpe kundene i skybaserte Unimicro. De er sertifisert Uni Platinum Partner, altså det høyeste nivået.
– I det markedet vi er sterkest på, fungerer det veldig godt. Jeg tror vi har cirka 300 kunder i Unimicro nå. Det er kanskje 80 prosent av forretningskundene våre på Steinkjer, forteller han.
Unntaket er storkundemarkedet, der kundene gjerne er veldig kresne. Da må løsningene tilpasses litt mer.
– For spesielle bedrifter blir det litt for lite fleksibelt i skyen, men det som er utgangspunktet vårt strategisk sett, er at vi skal bruke det som er mest effektivt av automatiserte oppgaver, sånn at vi får brukt mest mulig tid på rådgivingsoppgavene og rapportering. Vi skal være en god rådgiver for bedriftene. Og da passer Unimicro veldig godt i det markedssegmentet vi er størst.
Regnskapsfører Roel jobber mest med små og mellomstore bedrifter og er veldig godt fornøyd med systemet.
– Det beste er integrasjonene, automatisk bankavstemming, at det er lett å holde oversikt, lett å hente ut rapporter, «radig» å kjøre lønn. Jeg finner det jeg skal finne! Det er enkelt å få dokumenter og bilag inn i programmet.
***