De sørger for god styring i butikken
Hun er regnskapsfører, han er revisor. Samboerparet Inge og Victoria G. Stikholmen i IHS Solutions spesialiserer seg på å hjelpe butikker med god økonomistyring.
Med ansvar for hvert sitt firma har samboerparet Stikholmen en klar arbeidsfordeling: Grunnlegger Inge styrer IHS Revisjon, og samboer Victoria er daglig leder i IHS Regnskap. Til sammen er de ti ansatte på regnskap og revisjon i lokalene på Lysaker i Bærum.
– Jeg tok over som daglig leder for regnskapsbiten i 2021. Revisjonsbiten vokste da så mye at det var umulig for Inge å styre begge selskapene, sier Victoria Stikholmen.
– Revisjonsbiten har vokst fra rundt en million i omsetning til en plass mellom åtte og ni millioner i år, forklarer Inge Stikholmen, som startet firmaet tilbake i 2011.
Victoria kom inn i bildet i 2017. Han er fra Askøy utenfor Bergen. Hun er opprinnelig fra Arkhangelsk i Nordvest-Russland, men flyttet til Norge og Steinkjer for å studere økonomi i 2011. Etter det tok hun master ved Handelshøyskolen NMBU i Ås, før hun til slutt endte opp i Bærum og IHS Solutions.
Spesialiserer seg på butikker
En av tingene IHS har spesialisert seg på, er å hjelpe butikker med å lage gode styringsverktøy og automatiseringer.
– En av de største kundene våre har fire dyrebutikker. Det er en kjede som er basert i Asker. Det er veldig mange transaksjoner der. Stor bilagsmengde. Da er det veldig viktig at det flyter godt, sier Victoria.
– Den kunden kom til oss i 2012, tror jeg. Da hadde hun tre butikker. Vi førte alle dagsoppgjørene manuelt, seks dager i uka for tre butikker. Så startet vi overgangen til Unimicro i 2014, gamle V3. Jeg la opp flyten selv, og ble «jækla» god på sånne importer, sier askøyværingen Inge med et glimt i øyet.
Han satte seg ned og importerte butikkdata via Excel og inn i Unimicro V3.
– Det gikk så det suste. Butikken sparte enormt med tid. Og det går like fint i skybaserte Unimicro på samme måten i dag, forteller han.
Billigere og bedre for kunden
Bilagsføringen er også betydelig enklere i dag.
– Vi satt jo med papirbilag, for alt var på papir i 2012. Hele honoraret i dag på den kunden er kanskje halvparten av det det var i 2012. Men nå har hun fire butikker, og vi gjør mye mer. Vi gjør alt rundt lønn også. Det er et utrolig godt eksempel på hvordan automatiseringen har virket. Vi gjør en bedre og større jobb for kunden, med bedre kvalitet, mindre manuell punching og mindre feil, og kunden betaler mindre penger, oppsummerer Inge.
Victoria har også et eksempel på hvordan de sparer tid med automatiseringer.
– Jeg har en kunde som driver med å montere og lage el-tavler. Da er det veldig mange repeterende fakturaer som gjelder varekjøp og settes på prosjektnummer. I tillegg har han en del kunder som han fakturerer selv i Unimicro, og som betaler med KID. Etter at vi har laget oppsett med både betaling av leverandørfakturaer, lønn og offentlige avgifter, KID-innbetalinger og EHF-mottak i Unimicro, så sparer vi tid. Vi har redusert tidsforbruket med 30 prosent. Det er veldig mye. Bransjen må øke prisene for å dekke inn økte kostnader, men kundene merker ikke det. Alt bare flyter i systemet, alt går av seg selv, og vi gjør mindre manuelt arbeid, sier hun.
IHS-GJENGEN: Foran fra venstre: Sigrid Braathen Hafnor, Inge Stikholmen og Victoria Guryeva Stikholmen. Bak: Gry Ingebrigtsen og Henrik Sæther.
– Brukervennlig system
Både Victoria og de andre ansatte er blitt glade i Unimicro som regnskapssystem.
– Det var en opplevelse da du kom fra skolebenken og skulle føre regnskap. Systemet var så brukervennlig. Da vi måtte ta en beslutning om overgang til skyen, ble Unimicro et naturlig valg. Både Unimicro og V3 er brukervennlig, og de som fører regnskap, blir fort glad i systemet, sier hun.
IHS har nesten alle kundene i Unimicro.
– Vi har 106 kunder, og 100 av dem føres i Unimicro. Vi forholder oss helt bevisst til ett system. Ikke minst med tanke på at vi er et lite byrå. Vi har en ganske stor sårbarhet hvis en ansatt er sykemeldt, og da blir det enkelt for en kollega å ta over regnskapet, sier hun.
Gir råd om økonomi
– Mange byråer vi snakker med, sier de bruker mer tid på rådgiving enn før, fordi de har frigjort tid til å følge opp kundene. Hvordan er det for dere?
– Jeg ser et økende behov for bistand i forbindelse med finansiering. På enkeltoppdrag har jeg rolle som regnskapssjef. Jeg deltar i styremøter der jeg presenterer alle tall til styret, og etterpå generalforsamlingen. Jeg ser behovet for å hjelpe kunder med å tolke data og hjelpe dem med å forbedre rutiner. Der ligger det et stort potensial i Unimicro med tanke på integrasjoner mot alle andre systemer, sier Victoria.
Inge sier de har jobbet så mye med slike ting at de har blitt dreven i å oppdage ting og forbedre rutinene til kundene.
– Som revisor ser jeg det at folk setter opp avskrivingene i årsoppgjøret: Der kom det en million i kostnader plutselig. Da har den kunden styrt butikken sin etter et regnskap som er feil gjennom hele året. Så hos oss er det en selvfølge at dette gjøres løpende. Men vi går enda lenger. I en stor butikk gjøres det typisk en varetelling en gang i året, men vi stipulerer beholdningsendring i våre rapporter, basert på historisk varekost, slik at det skal bli en best mulig rapport å styre butikken etter.
– Det er en omtanke for butikken?
– Ja, det er jo det at vi prøver å spesialisere oss på noe. Vi ser at med gode rapporter, da får de lån i banken, da får de kjøpt biler, da får de gjort det de trenger. Det nytter ikke med en ren «rårapport» fra regnskapet. Vi lager rapporter som har med i klartekst: Hva har vi gjort, hvordan skal du lese regnskapet, hvilke forholdsregler skal du ta, sier Inge.
– God økonomistyring og å kunne vise det konkret utløser muligheter for bedriften?
– Ja, nå gjaldt det sist en av våre kunder som søkte bankfinansiering. Det tok veldig lang tid, for de sitter og studerer tallene nøye. Da er det viktig å ha et godt styringsverktøy som hjelper til med å lage gode rapporter, avslutter Victoria.