Svømmetreneren som ble administrerende direktør. Nå skal han lede selskapet til nye høyder.
Da Kjartan Solvi fikk sin første datter i 2006 bestemte han seg for at nok var nok. Karrieren som svømmetrener krevde for mange reisedøgn, og så hadde han jo faktisk en utdannelse som siviløkonom fra NHH i bagasjen.
Dermed ble reisevirksomhet i Oslo erstattet av en mer metaforisk form for reise i Bergen. For Kjartan pakket sakene sine, flyttet hjem til Bergen, og startet en tretten år lang ferd i Uni Micro – som i 2020 kulminerte i forfremmelse til administrerende direktør.
Lang fartstid – på godt og vondt
– Jeg startet som selger, og har siden vært salgssjef, salg- og markedssjef, administrasjonssjef, viseadministrerende direktør, før jeg like før jul begynte i rollen som administrerende direktør. Så jeg kjenner jo godt til Uni Micro som selskap, underdriver Kjartan.
Og i takt med Kjartans svømmetur mot toppen, har også Uni Micro vokst seg større. Fra 2007 har selskapet femdoblet omsetningen.
– Jeg har selvsagt lært utrolig mye av å ha vært såpass inkludert i selskapet. Spesielt om hvordan selskapet og bransjen fungerer. Jeg forstår utfordringene vi står overfor og vet hvor skoen trykker.
Selv ser Kjartan både fordeler og ulemper med å ha vært i samme selskap så lenge.
– Det kan jo bli lett å ville involvere seg i alt. Heldigvis vet jeg at det finnes så utrolig mange flinke folk i Uni Micro at jeg ikke trenger å involvere meg i hver minste detalj, men heller fokusere på de store linjene.
En tilrettelegger
Og der finner vi noe av essensen i Kjartans visjon som leder. En leder er avhengig av at resten av bedriften fungerer.
– Mål og målsettinger er ikke noe enkeltmennesker oppnår, det oppnås kun hvis vi klarer å få alle til å jobbe sammen. Er det noe jeg har lært, er det at folk som har fått tillit og ansvar for å gjøre det de er best på, leverer klart best. Min rolle som leder handler om å legge forholdet til rette for nettopp det.
Og akkurat det med å gjennomføre de målene som blir satt, er noe Kjartan er opptatt av.
– Jeg ser jo på meg selv som en hardtarbeidende fyr, og jeg forventer også at de jeg jobber med leverer det de sier de skal. Jeg har stor forståelse og respekt for at jobb ikke er alt, men er opptatt av at vi gjennomfører de målene vi setter oss.
Mer enn en arbeidsplass
Samtidig er det viktig for Kjartan at de ansatte føler de blir hørt i, tør å delta og komme med konstruktiv kritikk. Dette tufter på et prinsipp som er inngrodd i Uni Micros kultur: De ansatte skal føle eierskap til bedriften. Og den enkleste måten å oppnå det på? La de ansatte eie bedriften, vel.
– Alle som har jobbet i selskapet over tid har hatt muligheten til å kjøpe seg inn i selskapet. Totalt har 55 av våre ansatte valgt å bruke denne muligheten. Det har skapt en kultur hvor Uni Micro er mer enn en arbeidsplass, og veldig mange har et sterkt forhold til selskapet. Jeg tror det har vært noe av grunnen til at vi har opplevd den veksten vi har.
Snart er det flere enn de ansatte som skal få kjenne på hvordan det er å eie Uni Micro. I 2020 kjøpte DNB og SpareBank 1-alliansen opp 2/3 av selskapet. Det eneste som gjenstår før salget gjennomføres, er den endelige godkjennelsen fra Finansdepartementet.
– Det var viktig for oss at de ansatte solgte seg ned og ikke ut. At de ansatte er medeiere, er et viktig prinsipp hos oss.
Skal rekruttere flest i 2021
Kjartan er opptatt av at Uni Micro fortsatt skal være det selskapet som går den ekstra mila for kundene sine, og at regnskapskontorene fortsatt skal få det beste tilbudet innen kombinasjonen av regnskap og bank.
– Den korte avstanden mellom kundene og Uni Micro er viktig for oss, og den skal vi beholde selv om vi vokser. Jeg tror vel helt ærlig at det eneste kundene vil merke er at vi blir litt mer synlige.
Han understreker også viktigheten av at Uni Micro nå kan levere løsninger til enda flere – og enda større – selskaper.
– Vi har selvtilliten til å tro at dette kan føre til at vi får den oppmerksomheten våre produkter fortjener. Med de nye eierne får vi inn en enorm distribusjonskraft. Det vil hjelpe oss med å ta steget fra en mellomstor til en stor bedrift.
Og kanskje er det den tidligere svømmetreneren som skinner gjennom når han snakker om ambisjonene. Kjartan Solvi er uansett ikke redd for å hoppe uti den dype enden av bassenget – og lanserer selskapets hårete mål.
– Den konkrete målsetningen er å bli den økonomiske plattformen i Norge som rekrutterer flest nye kunder i 2021, og det har jeg stor tro på at vi skal klare, avslutter han.