– Uni Economy passer for alle
Daniel Ivarsen (30) er produkteier for regnskap i Uni Economy. Han er spesielt fornøyd med at systemet passer for både de aller minste og de aller største. – Det er fleksibelt og brukervennlig!

Uni Economy er et skybasert regnskapsprogram som er delt opp i modulene lønn, salg, timeregistrering og ikke minst regnskap. Daniel Ivarsen er produkteier for sistnevnte og tar oss med inn i hans verden.

– Regnskapsmodulen er hjertet i systemet. Det er det som er basis for tallene dine, som viser hvordan det går med virksomheten din. Det er basis for rapportering til myndighetene, moms, årsoppgjør og de tingene der. Det er det som gir deg en puls på hvordan det går. Jeg våger meg på å si at det er den viktigste modulen i Uni Economy, sier han.
Og det beste av alt: Det er tilgjengelig overalt (der du har internett)!
– Vi er alltid online. I tillegg til å være tilgjengelig på web har vi en mobilapp. Du har alltid et oppdatert resultat i lomma di. Der kan du se hvordan det ligger an i regnskapet ditt, med inntekter, kostnader etc.
Dashbordet er sentralt
God oversikt er en av hovedsakene i Uni Economy. Inngangsporten er et dashbord med nøkkeltall.
– Når du logger inn i Uni Economy, ser du et dashbord med «widgets» med forskjellige nøkkeltall. Der kan brukeren tilpasse dashbordet etter hva som er viktig, enten det er kommende frister, resultat, oversikt over likviditet, oversikt over kundeforhold eller andre ting. Det kan tilpasses ut fra type bedrift og hvilken rolle du har. En daglig leder er interessert i én ting, mens en controller kan være opptatt av andre ting, sier Ivarsen.
Ved å klikke deg inn på ett av nøkkeltallene kan du grave dypere i informasjonen og komme til «bunns» i regnskapet.
– I en god del av widgetene kan du klikke deg inn. Da er du rett inn i regnskap og rapportering, og da kan du drille deg ned i enkeltbilag. Vi har også veldig god sporing etter hvor du har vært i de ulike delene av regnskapet.
– Effektivt, oversiktlig og tilgjengelig
– Hva synes du er styrkene til regnskapsmodulen i Uni Economy?
– Det er effektivt, oversiktlig og tilgjengelig. Vi prøver å gjøre ting brukervennlig, forenkle prosessene for brukerne sånn at de kan bruke mer tid på å gjøre ting som er viktig for dem, mer tid på å lese rapportene, tolke dataene, og mindre tid på å punche bilag. Vi har også veldig god funksjonalitet rundt dette med automatisering av arbeidsprosesser.
– Regnskap skal helst bare fungere, er det kanskje mange bedriftseiere som sier?
– Det er mange som tenker sånn. Regnskap skal bare fungere, det er noe de er pliktige til å gjøre. Da ønsker de et system der de ikke må bruke så mye tid på å sette seg inn i ting. Det må være intuitivt og raskt. Vi har et produkt som er veldig greit å sette seg inn i, og det går heller ikke på bekostning av funksjonaliteten.
Med Uni Economy kan du for eksempel få automatisk bankavstemming, og fakturamottaket kan tolke, kontere, tildele og bokføre automatisk om du vil.
Treffer bredt
Ivarsen forteller at Uni Economy treffer godt i ulike målgrupper.
– Vi har klart å lage et system som støtter alt fra små enkeltfirma med noen få fakturaer til store selskaper som sender 30–40 000 utgående fakturaer i måneden. Det viser fleksibiliteten og brukervennligheten i systemet. Jeg synes Uni Economy passer for alle. Vi lager det både for regnskapsføreren og for det enkelte selskapet, der en daglig leder har spesifikke oppgaver med å for eksempel bokføre fakturaer, sier han.
Og regnskapsbyråer som bruker Uni Economy, har i tillegg mulighet til å bruke Consolve – et byråoverbygg som forenkler hverdagen til dem som skal føre regnskap for flere kunder.
– Ekstra driv med konkurranse
– Regnskap er jo et område med mye konkurranse. Hvordan jobber dere for å gi kundene det beste?
– Konkurranse er alltid gøy. Konkurranse trigger og gjør at du får en ekstra driv. Det gjør at du tar det skrittet ekstra for å komme med innovative løsninger og hele tiden leter etter forbedringsområder rundt i systemet. Det er utrolig viktig å høre på kundene og vise at vi tar dem på alvor. Hvis brukerne opplever systemet vårt som enkelt å bruke, blir de fortere glad i å bruke systemet vårt, og da får de mindre lyst til å bytte!
I løpet av høsten kommer det for eksempel en ny mobilfunksjon.
– Da kan du bokføre fakturaer rett i mobilapplikasjonen. På sikt er det et mål at du skal kunne gjøre ganske mange av arbeidsoppgavene dine på mobilen. Når du kan bokføre en faktura og betale en faktura på mobilflaten, har du kommet ganske langt. For mange kommer det til å være til god hjelp, sier Ivarsen.
– Alt handler om å please kunden!