Vi er nok et varmere selskap enn mange av konkurrentene våre
I våre dager er det ikke vanlig å jobbe i samme bedrift i over 20 år. Det har Ivar Bergo gjort i Uni Micro. Skyldes den lange fartstiden at han stortrives i jobben, gode kolleger, fornøyde kunder som skryter av enkle, intuitive og brukervennlige programmer og løsninger – eller er det en kombinasjon av alt dette?
Ivar Bergo er 44 år gammel. Han er godt gift og har fire gutter fra 12 til 18 år. Familien bor i idylliske Eksingedalen, som faktisk er nabodalen til Modalen der hovedkontoret til Uni Micro ligger. Med tanke på den praktfulle naturen slår det oss derfor at Ivar må ha en av Norges vakreste pendlerruter når han kjører til og fra jobb – og rett utenfor døren når han er hjemme.
– Derfor er jeg glad i friluftsliv og jakt. Det hjelper meg med både avkobling og avveksling. Alle bør ha noe annet å fokusere på og interessere seg for enn bare jobben.
Det er ikke tilfeldig at Ivar bor der han bor og jobber der han jobber. Han er nemlig også oppvokst i Eksingedalen.
– På 90-tallet utdannet jeg meg innen IT-drift, og det var ønsket om å flytte tilbake til hjemplassen som gjorde at jeg havnet i Uni Micro. Jeg hadde min første arbeidsdag i juli 2000, og siden har jeg vært her.
Gikk gradene
Til å begynne med jobbet Ivar innen førstelinjesupport. På den tiden hadde de ikke den samme tilgjengeligheten til kundene som de har i dag. Det gikk ikke an å logge seg på systemene deres, og internettforbindelsen var en ISDN-linje mellom 15 og 20 personer delte. Det meste av support foregikk dermed på telefon.
– Jobben min besto mye av å reise rundt til større kunder som hadde konkrete problemer eller spesielle løsninger, så du kan si jeg var en omreisende konsulent. I 2007 ble jeg ren konsulent, og i 2008 ble jeg leder for en nyopprettet konsulentavdeling med tre ansatte.
Der jobbet han frem til 2013, da lederstillingen på det som da het kundesenteret ble ledig. Han overtok den både fordi han ønsket nye utfordringer, samtidig som det ble mindre reising slik at han fikk være mer med familien.
– Dette er den samme stillingen jeg har i dag. Den eneste forskjellen er at da kundesenteret og konsulentavdelingen etter hvert slo seg sammen, skiftet vi navn til kompetansesenteret.
Samtidig har Uni Micro vokst. Da Ivar begynte var det 20 ansatte – nå er de over 100.
Teknologi og effektivitet
Det er kanskje ikke allment kjent, men Modalen har alltid vært langt fremme i den teknologiske utviklingen. Tidlig på 2000-tallet ble de en av de første kommunene i landet der fiberbredbånd ble tilgjengelig for alle. Dette gjorde at supporthverdagen ble snudd på hodet – i positiv forstand. Ivar selv kaller det en av de lykkeligste forandringene for Uni Micro.
– Der vi før hadde fått disketter i posten, fikk vi alt over på mail og ting begynte å gå mye raskere. Og der vi tidligere måtte ha veiledning over telefon som tok mye tid, kunne vi snart gå inn og styre kundenes datamaskiner via fjernsupport. Dette var vi tidlig ute med, faktisk allerede i 2006, og det er helt klart den største endringen i hverdagen for oss som jobber med brukerstøtte. I dag blir sikkert 80 prosent av sakene løst på denne måten.
Å ligge langt fremme på teknologi og nyskapning har alltid vært en av Uni Micro sine varemerker. Det viktigste har alltid vært å gjøre økonomihverdagen enklere for både personer, bedrifter – og selvsagt regnskapsbyråer.
– Og det gjør vi først og fremst gjennom å levere god og effektiv programvare. Alt vi gjør av utvikling er for at ting skal bli enklere, og i det siste har hovedfokuset vært på automatisering av oppgaver. Vi har mange regnskapsbyråer som kunder, og dette er en bransje som er hardt presset på marginer. Hvis de kan føre et bilag på halve tiden eller oppgaven kan automatiseres, kan de ta på seg mange flere kunder.
Ivar legger til at regnskapsbransjen er Uni Micro sin viktigste kunde. Her er effektive løsninger avgjørende, og de lytter derfor nøye til innspillene de får fra dem. Og siden Uni Micro er relativt små, kan de etterkomme kundenes ønsker om nye funksjoner raskere enn konkurrentene.
– Dette har ført til at regnskapsprogrammene våre har blitt utrolige mye mer effektive de siste årene. En leder for et regnskapsbyrå i Bergen fortalte at de kunne føre 20 prosent flere bilag med vårt system enn konkurrentenes. Da gikk det et lys opp for meg – det handlet ikke om nærhet til leverandøren eller patriotisme. De valgte Uni Micro siden de tjente 20 prosent mer når de brukte oss fordi det var enklere og mer intuitivt.
– Hva pleier kundene å sette mest pris på med Uni Micro?
– Det er brukervennligheten og funksjonsrikheten. Du får alt du trenger i ett system til en fornuftig pris. Andre steder må du kanskje kjøpe et system som du så må bygge på med funksjonalitet etter hvert – vi tilbyr det som standard.
Fremtiden for Uni Micro – og Ivar
Vi har snakket mye om fortiden og nåtiden, men hva med fremtiden? I den grad man kan snakke om trender – hvor går regnskap? Hva vil Uni Micro gjøre for at kundenes hverdag skal bli enda enklere? Sentralt i dette er det Ivar kaller den store banksatsingen.
– DNB og SpareBank 1 er i ferd med å kjøpe seg inn i Uni Micro. De har valgt oss som samarbeidspartner og ønsker å bruke våre systemer. Det handler om den naturlige koblingen mellom bankkontoer og regnskapssystemer, å ha all økonomioversikt på én plass.
Tidligere har disse levd forskjellige liv, men nå skal de altså leve sammen.
– Det betyr at sømmene blir visket ut. Denne formen for sammensying kommer til å bli tettere i fremtiden, og er noe vi vil se stadig mer av.
Med andre ord skjer det mye spennende i Uni Micro, og det har det gjort siden Ivar begynte – og før det også. Kanskje det er nettopp dette som har gjort at han har blitt værende så lenge?
– Det er mange gode årsaker, men det som møtte meg da jeg begynte var et godt arbeidsmiljø med gründer Hans Jørgen Neset i spissen. Jeg ble fort inkludert og det er en fin gjeng å være sammen med. Mange av oss har vært her i mange år, og vi setter pris på hverandre som kolleger og venner. Jeg får sitere en kollega som sa “Det er akkurat så løst i snippen som det skal være”. I det hele hele tatt er det veldig givende å jobbe med løsninger som gjør livet lettere for folk.
Faktisk er det slik at kunder ikke bare tar kontakt når ting ikke fungerer. Noen er til og med så begeistret at de tar kontakt for å fortelle hvor godt ting fungerer.
– Når sånt skjer, blir vi alltid veldig glade.
– Trivselen og den gode kulturen speiler seg kanskje i løsningene dere leverer?
– Det er en tilbakemelding vi får ofte. Kunder kommenterer gjerne bedriftskulturen vår, og vi blir nok oppfattet som et varmere selskap enn mange av konkurrentene våre.
– Alt i alt – kommer du til å gjøre ditt for å levere enkle og brukervennlige regnskapssystemer i fremtiden også?
Ivar smiler.
– Så lenge jeg får lov, lover jeg å fortsette å gjøre det.