Vi kan ikke hvile på laurbærene, men må lære noe nytt hver dag
Hun har vært både lærer og markedsfører før hun ble UX-designer. Britt Farestveit i Uni Micro er ikke redd for å gå løs på nye utfordringer og skape sin egen spennende arbeidshverdag.
Britt liker at det skjer ting, og vet å omstille seg og tilegne seg ny kunnskap når det er nødvendig. Ikke alle kan si at de er like sultne etter å stadig lære nye ting og ta flere kurs i voksen alder for å øke kompetansen – men for Britt er det helt naturlig.
– Jeg kunne vært evig student, for jeg blir glad av å lære nye ting, sier hun med et smil.
Da er det interessant at hun startet jobbreisen sin som lærer, med hovedvekt på estetiske fag. Derfra var veien kort mot webdesign, html og cms-løsninger. Og etter nesten 20 år i markedsavdelingen i Uni Micro, jobber hun nå med UX. Hva det egentlig betyr, kommer vi tilbake til.
Nesten 20 år i markedavdelingen i Uni Micro
Forandring fryder
Som en hjørnesteinsbedrift i Modalen, har Uni Micro lenge hatt stor betydning for lokalsamfunnet.
– Uni Micro har vært veldig viktig for Modalen, og har bidratt til blant annet økt mangfold i bygda. Det er en arbeidsplass med mange forskjellige oppgaver, noe som gir flere ulike typer jobber til folk, sier hun.
Om ikke lenge skal Britt og kollegene flytte inn i det nye kommunehuset i Modalen.
– Det gleder vi oss til. Vi har tidligere ikke vært så synlige i bygda med lokaler litt bortgjemt på Øvre-Helland, men nå kommer vi ned i sentrum og blir en del av arbeidsfellesskapet i det nye kommunehuset. Det blir spennende, forandring fryder.
Glad i nybrottsarbeid
54-åringen er født og oppvokst i Modalen, og er en av tre søsken der alle tre i dag jobber i Uni Micro. Om det derfor allerede lå i kortene, eller om det var tilfeldighetene som ville ha det til at hun havnet i IT-bedriften, er ikke godt å si.
Hun startet som webdesigner i 2000, og som eneste ansatt i markedsavdelingen de neste 12 årene produserte hun alt av markedsmateriell som skulle sette Uni Micro i best mulig lys for omverdenen. Britt minnes de første ti årene i Uni Micro som spennende og lærerike.
– Da var det fremdeles en gründerbedrift med mange ulike arbeidsoppgaver å ta tak i. Jeg lærte noe nytt hele tiden og gledet meg til hver mandag. Det var utfordrende på en positiv måte, mimrer hun.
Utfordringer er fremdeles det som driver Britt, selv også etter at hun byttet til UX-avdelingen for få år siden – der hun er i dag. Som UX-designer har hun ansvar for at Uni Micro utvikler systemer som setter brukeren i sentrum. UX (user experience) står for brukeropplevelse og handler enkelt forklart om totalopplevelsen en bruker har i møte med et digitalt system, tjeneste eller produkt.
– Det er litt nybrottsarbeid, og det er gøy å være med på å etablere et nytt fagområde i Uni Micro. Mange konkurrenter har også gode og brukervennlige løsninger, så vi må være på tå hev og følge med. Vi kan derfor ikke hvile på laurbærene, men må lære noe nytt hver dag.
– Det finnes aldri én fasit
Britt er engasjert når hun forteller at UX er resultatet av en lang arbeidsprosess som består av mange trinn for å finne ut hvordan systemet skal bli.
– Vi lager en løsning sammen med brukeren, for å sikre at det som kommer ut i andre enden er brukervennlig, svarer på behov og løser problemer. Det er som en bolleoppskrift – du kan ikke ha gjæren i til slutt når du lager boller.
Jobben inneholder derfor mye prøving og feiling for å finne ut hva som er bra og hva som er dårlig, for å hele tiden teste og forbedre produktet.
– Vi jobber tett med brukeren, foreslår og tester løsninger – og det som ikke funker tar vi tilbake. Slik holder vi på til vi ender med best mulig resultat. Det er sjelden at det flyr første gangen, og det finnes aldri én fasit. Men det er ikke noe kjekkere enn når brukerne er fornøyde.
Alle hjelper hverandre
Det kommer ikke som noen overraskelse at Britt trives godt i Uni Micro. Hun fant også kjærligheten på jobb, og er gift med en systemutvikler på huset. Sammen har de to barn. Hun forteller videre at Uni Micro er en sosial bedrift, selv om hun sitter alene på UX-avdelingen lokalt. Ellers sitter de to andre på avdelingen i Haugesund og i Sri Lanka.
– Jeg har utrolig hyggelige kolleger. Jeg har et motto: Spør hvis du trenger hjelp – og her er alle så hjelpsomme. Deling av kunnskap er både viktig og produktivt.
Andre kolleger setter også pris på å jobbe med Britt, noe markedssjef Bjørnar Strømsholm bekrefter. De to har kjent hverandre i mange år, først da Bjørnar var kunde av Uni Micro i hans forrige jobb, deretter som tette kolleger i markedsavdelingen.
Han trekker frem Britts høye kompetanse og det at hun rett og slett er en trivelig dame, som noen av egenskapene han verdsetter mest.
– Britt har en helt unik kunnskap, og et hjerte og omsorg for Uni Micros produkter og hvordan vi skulle markedsføre det. Det å jobbe sammen med Britt har gjort meg til en bedre markedsfører, sier Bjørnar og fortsetter:
– Hun er dessuten en god samtalepartner. Vi har mange ganger snakket om både livet og fag over en kaffe.
Endringsvillig og kunnskapstørst
Med over 20 års fartstid i Uni Micro kan vi trygt si at Britt har vært med på mange endringer, både i selskapet og i markedet generelt.
– Da jeg startet lagde vi en desktop-løsning, som du lastet ned og installerte. Løsningene var gjerne store og kostbare. I dag er det lettere å skifte ut systemene, konkurransen er hardere og vi må være flinkere.
Som UX-designer jobber hun med webløsningen Uni Micro først skapte i 2015 – SoftRig. Det er vår utviklings- og distribusjonsplattform som blant annet ligger i grunn for økonomisystemet Uni Economy.
Helt til slutt lurer vi på om hun ser for seg å fortsette med det hun gjør i dag, eller om hun vil skifte beite nok en gang?
– Jeg har lyst til å bli skikkelig god på dette før jeg gir meg. Det er et veldig spennende fagområde der det kommer nye ting hele tiden, og det passer meg godt.