Slik kommer du i mål med åpenhetsloven
Åpenhetsloven stiller visse krav til større bedrifter. Her får du all info du trenger for å etterkomme kravene!
31.05.2023
1. juli i 2022 trådte den nye åpenhetsloven i kraft, og fra 30. juni 2023 er det ingen vei tilbake: Da må alle bedrifter over en viss størrelse offentliggjøre en redegjørelse for de aktsomhetsvurderingene de har gjort i kalenderåret 2022, i tråd med loven.
I denne artikkelen tar vi deg gjennom de viktigste spørsmålene du måtte ha om åpenhetsloven, som: Hva er åpenhetsloven? Hvem blir berørt? Hva må du gjøre?
Hva er åpenhetsloven?
Åpenhetsloven handler om å sørge for anstendige arbeidsforhold (f.eks. HMS-spørsmål og lønn til å leve av) og å overholde menneskerettigheter. Den ber oss om å kartlegge forholdene både internt i virksomheten og hos leverandører av tjenester og forretningspartnere for å vurdere risikoen for brudd på loven.
Gjennom transparent og åpen deling av informasjon om forhold i bedriftene er målet også å bygge tillit. Loven bygger blant annet på OECDs retningslinjer for flernasjonale selskaper. Det offisielle formålet i lov om virksomheters åpenhet og arbeid med grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold (åpenhetsloven) § 1 er:
«Loven skal fremme virksomheters respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i forbindelse med produksjon av varer og levering av tjenester, og sikre allmennheten tilgang til informasjon om hvordan virksomheter håndterer negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.»
Lenke til åpenhetsloven
Les mer om loven hos Forbrukertilsynet
Hvem blir berørt?
Åpenhetsloven gjelder for «større virksomheter som er hjemmehørende i Norge, og som tilbyr varer og tjenester i eller utenfor Norge», samt «utenlandske virksomheter som tilbyr varer og tjenester i Norge, og som er skattepliktige til Norge etter norsk intern lovgivning» (§ 2).
Ifølge Forbrukertilsynet (lenke: https://www.forbrukertilsynet.no/apenhetsloven/hvem-er-omfattet-av-apenhetsloven) vil loven gjelde i underkant av 9000 norske virksomheter. I korte trekk vil det si børsnoterte selskaper, allmennaksjeselskaper (ASA) og selskaper over en viss størrelse, det vil si som på «balansedagen overskrider grensene for to av følgende tre vilkår»:
• salgsinntekt på over 70 millioner kroner
• balansesum på over 35 millioner kroner
• mer enn 50 årsverk i gjennomsnitt i regnskapsåret
Hva må du gjøre?
Det store spørsmålet alle stiller seg, er: Hva må vi gjøre for å følge åpenhetsloven?
Er din bedrift berørt, har du for det første en plikt til både å utføre en aktsomhetsvurdering (§ 4) og ikke minst offentliggjøre en redegjørelse for den (§ 5). Her kommer den viktige fristen inn: Redegjørelsen må være offentliggjort 30. juni 2023, for eksempel på bedriftens nettside. Målet er å gi offentligheten innsyn i nøkkelfunn og hvilke tiltak som eventuelt er iverksatt.
Et annet viktig krav er informasjonsplikten. Hvem som helst kan be din virksomhet om innsyn, og da har du tre ukers svarfrist.
En fremgangsmåte for å komme i gang er å identifisere vesentlige leverandører, utføre aktsomhetsvurderinger internt og i leverandørkjeden. Så kan du skrive en redegjørelse og opprette en policy. Deretter må du sørge for at alle ansatte kjenner til rutinene og informasjonsplikten, sånn at de er forberedt når forespørselen kommer.
Nedenfor finner du punktene som må være med i aktsomhetsvurderingen, ifølge åpenhetsloven. Og her (lenke: https://www.unimicro.no/baerekraft) kan du se hvordan Uni Micro har løst det.
***
Fakta: Dette må med i redegjørelsen
Det er noen minstekrav til aktsomhetsvurderingene i åpenhetsloven. Her gjengir vi § 4 og 5 i sin helhet, som opplyser om hvilke punkter man bør ha med:
§ 4.Plikt til å utføre aktsomhetsvurderinger
Virksomhetene skal utføre aktsomhetsvurderinger i tråd med OECDs retningslinjer for flernasjonale selskaper. Med aktsomhetsvurderinger menes å
a. forankre ansvarlighet i virksomhetens retningslinjer
b. kartlegge og vurdere faktiske og potensielle negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold som virksomheten enten har forårsaket eller bidratt til, eller som er direkte knyttet til virksomhetens forretningsvirksomhet, produkter eller tjenester gjennom leverandørkjeder eller forretningspartnere
c. iverksette egnede tiltak for å stanse, forebygge eller begrense negative konsekvenser basert på virksomhetens prioriteringer og vurderinger etter bokstav b
d. følge med på gjennomføring og resultater av tiltak etter bokstav c
e. kommunisere med berørte interessenter og rettighetshavere om hvordan negative konsekvenser er håndtert etter bokstav c og d
f. sørge for eller samarbeid om gjenoppretting og erstatning der dette er påkrevd
Aktsomhetsvurderingene skal utføres regelmessig og stå i forhold til virksomhetens størrelse, virksomhetens art, konteksten virksomheten finner sted innenfor, og alvorlighetsgraden av og sannsynligheten for negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
Departementet kan gi forskrift om plikten til å utføre aktsomhetsvurderinger.
§ 5.Plikt til å redegjøre for aktsomhetsvurderinger
Virksomhetene skal offentliggjøre en redegjørelse for aktsomhetsvurderingene etter § 4. Redegjørelsen skal minst inneholde
a. en generell beskrivelse av virksomhetens organisering, driftsområde, retningslinjer og rutiner for å håndtere faktiske og potensielle negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold
b. opplysninger om faktiske negative konsekvenser og vesentlig risiko for negative konsekvenser som virksomheten har avdekket gjennom sine aktsomhetsvurderinger
c. opplysninger om tiltak som virksomheten har iverksatt eller planlegger å iverksette for å stanse faktiske negative konsekvenser eller begrense vesentlig risiko for negative konsekvenser, og resultatet eller forventede resultater av disse tiltakene
§ 6 annet ledd bokstav c og d, tredje og fjerde ledd gjelder tilsvarende for pliktene etter første ledd.
Redegjørelsen skal gjøres lett tilgjengelig på virksomhetens nettsider, og kan inngå i redegjørelsen om samfunnsansvar etter regnskapsloven § 3-3 c. Virksomhetene skal i årsberetningen opplyse om hvor redegjørelsen er tilgjengelig
Redegjørelsen skal oppdateres og offentliggjøres innen 30. juni hvert år og ellers ved vesentlige endringer i virksomhetens risikovurderinger. Den skal underskrives i tråd med reglene i regnskapsloven § 3-5.
Departementet kan gi forskrift om plikten til å redegjøre for aktsomhetsvurderinger.
Hele åpenhetsloven finner du her.