Vi vil bygge en løsning som gir merverdi for kunden
På fritiden snekrer produkteier i SoftRig, Kenneth Berg Nysveen (29), gjerne anneks på hytta. På jobb sørger han for å snekre de beste løsningene for sluttbrukerne.
Tømring, økonomi og teknologi: Kenneth Berg Nysveen har en allsidig bakgrunn og utdanning og har jobbet i Uni Micro siden 2016. I august begynte han som ny produkteier for salg, time og prosjekt i SoftRig. Fra kontoret på Tiller i Trondheim leder han en gjeng utviklere som sitter flere steder i landet. Sammen skal de gjøre SoftRig enda bedre i framtiden.
– Vi sitter på forskjellige geografiske steder, så det er mye aktivitet på Teams. Det er viktig å bygge teamet opp som en enhet, og at vi møtes og samles, er en viktig del av det. Det har dessverre ikke vært så lett under korona, innrømmer han.
– Sluttbrukeren i fokus
Nysveen har stort ansvar og har det siste ordet på alt fra design til tekniske løsninger. Da kommer både leder- og salgserfaringen fra Uni Micro godt med.
– Jeg har en tendens til å trives med å ta ansvar. Jeg liker å involvere meg i det som interesserer meg. Jeg har jo hatt mye dialog med kunder og sett og kjent på kroppen hva kundene sliter med. Hva fungerer, hva fungerer ikke? Hva er de opptatt av? Det er den erfaringen jeg ønsker å ta med meg inn i produkteierrollen. Jeg vil bidra til å utvikle et produkt som både begeistrer, men også at det blir et arbeidsverktøy som kunden ser nytten av, sier Nysveen.
– Hva ønsker du å forbedre med dagens SoftRig?
– Det er på tide å sette sluttbrukeren mer i fokus. Vi har vært veldig opptatt av å levere til regnskapsførere og byråer, men vi ønsker i større grad løsninger som hjelper byråenes klienter med deres behov. Det vil si å tilby mer komplette løsninger som er intuitive og enkle å komme i gang med, samt lett å forstå. Vi vil bygge en løsning som gir merverdi for kunden, sier Nysveen.
Automatikk og smartness
Han understreker at SoftRig er plattformen og grunnpilaren for alle de nyeste regnskapssystemene som Uni Micro leverer. Endringer her påvirker derfor mange sluttbrukere.
– Sånn som SoftRig er laget, kan integrasjonspartnere bruke de samme endepunktene, koblingene, sitte på de samme dataene, abonnere på hendelser mellom systemene.
Viktige stikkord framover er blant annet automatikk og «smartness», ikke ulikt det man kjenner fra for eksempel netthandel.
– Det handler om at systemet forstår hva du gjør, og kommer med et forslag til hva som skal skje videre. Når du som bruker ser at det fungerer, får du mer lyst til å stole på systemet. Vi ønsker å tilpasse systemet til rollen – og ikke motsatt, sier Nysveen og utdyper:
– En regnskapsfører har sine behov, som kan være avstemming, tall og kontoer. En sluttbruker er på sin side opptatt av hvor enkelt kan jeg lage min neste faktura, hvilke fakturaer er betalt, og hvordan er det med den totale omsetningen. Forskjellige brukere har ulike preferanser for hva de ønsker å se når de kommer inn. Sånn som det er i dag, har brukerne mulighet til å tilpasse dette selv når de er i gang. I framtiden ønsker vi at systemet i større grad selv skal foreslå det brukerne endrer til i dag. Det kommer da som et forslag, men brukerne vil ha mulighet til å godkjenne eller tilpasse det selv.
Tilhenger av smarte og enkle løsninger
– Hva er du opptatt av i jobben?
– Jeg har en enorm interesse for teknologien og mulighetene som ligger i det. Jeg er opptatt av at det ikke trenger å være noen motsetning mellom det å finne enkle løsninger på vanskelige problemer – altså det å skulle levere en løsning til en sluttbruker som har veldig enkle behov og jobber på en veldig enkel måte – og det å levere den samme løsningen til dem som har mer avanserte behov, sier han.
Nysveen har befalsskole fra Setermoen og økonomiutdanning fra Handelshøyskolen ved NTNU i Trondheim – en bakgrunn som ligner litt på kollega Sverre Senneset sin. Han deler også et ønske med salgs- og markedssjefen i Uni Micro:
– Jeg er veldig tilhenger av å finne smarte løsninger på vanskelige problemer for å spare tid og krefter. Jeg ønsker å hjelpe de avanserte brukerne og treffe bedre på det systemet foreslår!
Ny jobb og nytt hus
Nysveen er selv oppvokst på Kolbotn, men har bodd i Trondheim i åtte år, henholdsvis på Byåsen og Tiller. Dialekten bærer allerede preg av en som har tatt til seg det trønderske tonefallet. Småbarnsfaren går akkurat nå og venter på å flytte inn i ny bolig på Løvset i Melhus, med utsikt over bugnende kornåkrer i nabokommunen sør for Trondheim – et kvarter fra kontoret på Tiller.
– Vi har kjøpt et nytt sted på Melhus. Det bygges akkurat nå. Jeg har en samboer som studerte i Trondheim, og vi trives begge veldig godt her. Planen er å bli! sier han.
Foto: Tor-Ivar Hals
Selv om han har tømrerbakgrunn fra videregående og nesten kom inn på forkurs til ingeniørstudiet, klarer Kenneth Berg Nysveen fint å overlate byggingen av ny bolig til snekkerne.
– Det har blitt noen hobbyprosjekter under korona. Jeg har hjulpet mye til med å bygge et anneks på hytta på Aure, så der har jeg vært aktiv, men jeg stoler på at proffene gjør jobben på det nye huset. Jeg er bare veldig opptatt av å få tilgang på tegningene, i tilfelle jeg skal gjøre noen tilpasninger selv seinere, understreker han.
– Løsningsorientert og praktisk anlagt
– Føler du at du får brukt både økonomen og ingeniøren i deg i jobben?
– Jeg skal ikke si at jeg er noen ingeniør, men det å være løsningsorientert og praktisk anlagt, det vil jeg si at jeg er. Det er noe jeg bruker mye i jobben. Det å tenke litt ut av boksen, uten at det handler om å lage den mest spenstige og kreative løsningen, men at vi kanskje kan tørre å utfordre noen vedtatte sannheter. Finnes det noen enklere og bedre måter å gjøre det på? Hva vil brukerne se på som en akseptabel løsning – som de faktisk vil ta i bruk? Her føler jeg at den tidligere salgsbakgrunnen min kommer inn.
Akkurat det med nærhet til kundene er et mantra han gjentar.
– Det er viktig å holde tempen på sluttbrukeren. Hva funker, hvorfor funker det? Jeg er veldig opptatt av å ha dialog direkte med sluttbrukerne!