Bergen Marine har fått bedre flyt med Autobank fra Uni Økonomi V3
– Vi hang litt igjen i permhverdagen og ønsket å bli litt mer effektiv, sier regnskapsansvarlig Beate Totland i Bergen Marine AS.
Like i nærheten av Bergen lufthavn, Flesland ligger Norges største båtforhandler, Bergen Marine AS. De er også en ledende aktør i bobilmarkedet. Bedriften er en del av et konsern og har 15 ansatte, og motoren i regnskapsrommet er Beate Totland fra Lokøyvågen på Sotra. Hun sverger til regnskapsprogrammet Uni Økonomi V3 fra Uni Micro.
– Jeg er personlig veldig fornøyd med Uni Økonomi. Det er enkelt og oversiktlig, greit å bruke, skryter Totland.
Ny hverdag med Autobank-tjenesten i Uni Økonomi V3
Den statsautoriserte regnskapsføreren holder styr på «bøkene» til både Bergen Marine og datterselskapene Kjapp Marina og Dolviken Brygge (som begge leier ut båtplasser). De siste årene har bydd på kraftig vekst for Bergen Marine. Under pandemien skulle alle feriere i Norge, og de skulle ha enten båt eller bobil. I 2021 var omsetningen på hele 284 millioner kroner. Da er det greit at også regnskapsføreren kan bruke tiden på å understøtte nettopp veksten, og ikke sitte med pulten full av gamle ringpermer og papirfakturaer.
– Vi hang litt igjen i permhverdagen og ønsket å bli litt mer effektiv. Derfor har vi gått over til Autobank. Det fungerer veldig bra, sier Totland.
Hun fikk hjelp av kundekonsulent Karianne Neset Nygard ved Kompetansesenteret i Uni Micro til å sette opp tjenesten Autobank OCR og Autobank remittering. Med det snakker bank og regnskap enda bedre sammen.
Sømløs fakturaflyt
Autobank OCR er en tjeneste for automatisk henting av filer fra bank med innlesing/bokføring av betalinger fra kunder som blir synkronisert med og automatisk bokført i regnskapsprogrammet.
Autobank remittering er automatisk betaling av fakturaer ved å sende remitteringsfiler fra regnskapssystemet til banken, og så kommer filene tilbake fra bank og bokføres automatisk ved forfall.
– De har gått over fra et gammeldags opplegg med fakturaer på papir og permer til sømløs fakturaflyt. Det fungerer sånn at vi har opprettet en sky-innboks med e-postadresser (Uni24). Der kan de sende fakturaene som kommer på pdf. Leverandørene kan også sende direkte til den adressen, eller Bergen Marine kan videresende det som kommer til firmaadressen, forklarer Nygard, som jobber ved Uni Micros hovedkontor på hjemplassen i Modalen.
– Disse kan da tolkes og hentes inn i fakturamottaket, der regnskapsfører først behandler fakturaene i regnskapssystemet (Uni Økonomi V3). Der blir fakturaene enten godkjent ved å sende dem til ulike brukere som må akseptere dem, eller regnskapsfører kan godkjenne dem selv og deretter legge dem over til remittering og sende videre til betaling i nettbanken, sier Nygard.
I fakturamottak kan man også hente inn fakturaer som kommer på EHF, og deretter behandle disse på samme måte.
Sparer mye tid og arbeid
Når man lever av å selge båter, er det deilig med alt som bare flyter av seg selv.
– Det er veldig greit å bare trykke på et par–tre knapper, og så er filen sendt til remittering. Tidligere måtte vi gå inn i banken og gjøre ting på en mer tungvint måte, godkjenne, lagre fil, laste opp i regnskapssystemet igjen. Nå sender vi bare direkte til banken fra regnskapssystemet, og så går alt av seg selv. Det effektiviserer hverdagen min sånn at jeg kan bruke tiden min på andre ting. Nå er det en litt stille periode, men vi går snart inn i høysesongen, sier Totland.
Hun er tilhenger av alt som kan automatiseres gjennom regnskapssystemet.
– Jeg synes at det går raskt å sende mva-rapporter og meldinger til det offentlige. Vi sparer mye tid og arbeid på det, og det at revisor kan komme direkte inn i regnskapsprogrammet og få tilgang til alt der i stedet for at vi må møtes fysisk, sier Totland.
– Får god hjelp hos Uni Micro
Det hun er aller mest fornøyd med i valget av regnskapsprogram, er likevel muligheten for personlig service. Der mener hun Uni Micro har et fortrinn. Ved å bruke Uni Økonomi V3 har kundene fast supportavtale som også innebærer at de kan ringe og få hjelp kostnadsfritt om det er noe de lurer på, eller de kan sende mail med spørsmål om de heller ønsker det.
– Jeg får veldig god hjelp hos Uni Micro. Og jeg er faktisk litt avhengig av det når jeg sitter alene med regnskapet. Jeg er avhengig av at noen tar telefonen og kan løse en problemstilling hvis jeg har noen bokføringsmessige eller tekniske spørsmål. Jeg er veldig takknemlig overfor Uni Micro, som svarer kjapt og greit hver gang, sier Totland.
Nygard i Uni Micro er glad for det skussmålet. Visjonen er tross alt å skape verdens beste kundereise.
– Det er interessant og inspirerende å hjelpe kunder med automatisering. Jeg vet hvor mye det kan lette hverdagen, og det er en vinn–vinn-situasjon. Når kundene først skal bruke regnskapssystemet vårt, vil vi at de skal få maksimal utnyttelse av det!