Møter Skatteetaten til knallhard duell
Hvem hadde Sirius-navnet først – Sirius Økonomi AS eller Skatteetaten? I høst møtes de to til tøff duell – med kanonball!
Tilfeldighetene vil det til at regnskapsførerne på Steinkjer deler navn med Skatteetatens prosjekt for ny skattemelding: Sirius. Men det er ikke bakgrunnen for at de møtes til duell. Det handler om noe mye mer alvorlig: Hvem som er best i kanonball!
– Det er viktig å ha det litt artig, ler daglig leder Stein Markhus i Sirius Økonomi.
Derfor har han bestilt identiske svarte skjorter med gullskrift til alle ansatte før det viktige oppgjøret mot Skatteetaten.
– Nå ligger vi i hardtrening, sier de blide ansatte.
Fra sjef til gründer
Markhus var tidligere daglig leder i et større regnskapskontor, men våren 2021 sto han ved et veiskille.
– Det var nettverket jeg hadde opparbeidet meg gjennom alle disse årene, som sådde en idé om å starte eget firma. Jeg synes det var spennende å tenke nytt, gjøre noe selv i stedet for å være ansatt. Når slike ideer oppstår, mener jeg det er viktig å gripe sjansen, sier han.
Han tok derfor spranget, og dermed ble Sirius Økonomi til. Nå har det gått to år, og han angrer ikke. Med på laget er statsautorisert regnskapsfører Line Lønvik Bragstad, regnskapsfører og tidligere revisor Lucille Sommerfeld samt regnskapsmedarbeiderne Johanne Skjevelnes Storli og Line Austmo Langlid. Alle fem holder til på Steinkjer, og alle tok turen til årets byråkonferanse i Unimicro.
– Firmautflukt! smiler de.
Se Sirius Økonomi
Satser på skyen
En av årsakene til at Markhus ønsket å starte for seg selv, var muligheten til å bygge opp noe som var helt oppdatert på det nyeste, uten å dra med seg en lang historikk og sette i gang store endringsprosesser. Etter to år er de allerede gullmedlem i Unimicro, det vil si at de har fem sertifiserte brukere og over 100 kunder som bruker systemet. 99 prosent av dem er i skyen.
– Vi ser utviklingen som skjer i bransjen, og Unimicro er en av de fremste, mener Markhus.
– Jeg kom til skyen i ny jobb i Sirius, og for meg ble det en helt annen verden til det bedre, sier Line Bragstad.
– Hvordan bruker dere regnskapssystemet i hverdagen? Tar dere i bruk alle funksjoner?
– Vi er veldig opptatt av å utnytte potensialet i systemet. Vi tar i bruk mest mulig av det som er, sier Markhus.
– Hvis det er ting som kan effektivisere hverdagen, er det ikke noe å spekulere på, istemmer Sommerfeld.
– Vi er veldig digitalisert, ja. Vi kjører ut veldig lite papir. Vi har ikke permer på kontoret heller, sier Markhus.
Kunder i hele landet
I sitt første fulle driftsår i 2022 omsatte de allerede for 4,7 millioner. På kort tid har de bygd opp en solid portefølje av kunder.
– Det er alt fra store entreprenører som omsetter for 200 millioner, til mindre entreprenører innen bygg og anlegg, mest innen bygg. Så har vi eiendomsselskaper. Der er vi også ganske store. Vi har en del bilverksteder som er litt størrelse på. Så har vi mye investeringsselskaper, og i tillegg har vi krydret med en del andre spennende bedrifter, oppsummerer Markhus.
De har heller ikke begrenset seg til Trøndelag eller Steinkjer i jakten på kunder, selv om tyngdepunktet er lokalt.
– Vi har kunder fra Svalbard, Hammerfest og Oslo og nå Kristiansand. Den største kunden er i Kristiansand, opplyser han.
– Det er ganske stort spenn, det, fra Svalbard til Kristiansand. Da dekker vi det meste, ler Sommerfeld, og legger til: – Fordi vi er digitalt, så er det jo ikke noe problem, ikke sant. Kundene kan jo være hvor som helst.
Vil digitalisere alle kunder
– Hvordan ser dere for dere veien framover?
– Jeg ser for meg at vi kommer til å vokse en del. Jeg tror ikke vi skal bli kjempestor, men at vi får på plass noen til, opptil en dobling, kanskje, hvis vi snakker noen år. Det er mulig å konkurrere med de store. Potensialet er der. Jeg syns at vi klarer å yte god service, vi har veldig oversikt over hva vi holder på med, sier Stein.
– Er det dere som pusher kundene framover til å ta i bruk ting, eller er det motsatt?
– Nei, det er vi som pusher dem. De kundene som vil ha det siste, er super. Jeg har fått tak i kunder som andre har sagt at ikke går an å digitalisere, men de har blitt superfornøyd, sier Markhus, og legger til et lite mantra:
– Begrensningen ligger i regnskapsføreren, ikke kundene!
– Bruker dere mye tid på rådgiving og å vise fram mulighetene?
– Ja, vi bruker en del tid på det, ja, når vi får inn kundene. Ser vi noe nytt som de kan ta i bruk, er vi «på» med en gang, sier han.
Han nevner Contracting Works og Mobile Worker som integrasjoner en del kunder har tatt i bruk.
Satser på studenter
Når Sirius Økonomi etter hvert skal vokse, har Markhus en egen strategi: Han rekrutterer studenter eller nyutdannede. På byråkonferansen hadde han med seg to forholdsvis ferske ansatte, som begge studerer regnskap ved siden av jobb. Line Austmo Langlid er en av dem. Hun startet 1. september i år og studerer bachelor i regnskap ved Nord universitet på Steinkjer.
– Jeg har jobbet som lærer før, så jeg vet ikke om noe annet, men jeg la merke til at det ikke var noen permer på kontoret første gang jeg var innom. Det husker jeg at mormor hadde da hun jobbet som regnskapsfører. Jeg syns det er kjempesnedig (trøndersk for bra!) at alt er digitalisert. Jeg holder på å studere også til å bli regnskapsfører, og vi har jo mye om AI på studiet og å bruke det effektivt, sier Line Austmo Langlid.
Kollega Johanne Skjevelnes Storli tar på sin side regnskapsstudier gjennom Høyskolen Kristiania.
– Jeg studerer heimantifra, sier den blide nordlendingen.
Ung mentalitet
Markhus er superfornøyd med gjengen sin og valget om å satse på ung arbeidskraft i utvikling.
– Jeg syns det fungerer veldig bra. En regnskapsfører er ikke en regnskapsfører. Du kan jo få en 55-åring som absolutt ikke vil endre seg, eller så kan du få en nyutdannet som tar i bruk alt, sier Stein.
– Det handler mye om mentalitet?
– Ja, for du får gjerne høre «sånn har vi gjort det før». Men det har jeg ikke hørt fra noen av disse. Det er liksom «Yes! Herre er spennende». Det er artig å jobbe med den gruppa her, smiler Markhus.
– Det er et positivt miljø, supplerer Sommerfeld.
Og så får vi se om de klarer å ta med seg den energien når de skal banke Skatteetaten i kanonball!