Jeg brenner for å skape innhold
Det er tidlig på høsten 2019. Uni Micro samler alle ansatte på Os utenfor Bergen, denne helga skal det arrangeres Kick-off. Tradisjonen tro har de aller mest talentfulle musikerne blant Uni sine ansatte iverksatt en operasjon som best kan beskrives som Prosjekt Uniband, Uni Micro sitt eget husband. Det legges selvfølgelig uforholdsmessig mye innsats ned i å skape en konsertopplevelse som langt overgår alles forventninger.
I bresjen for det hele står en, den gang, 46 år gammel nordvestlending med et enormt pågangsmot og sølvmanke. Bjørnar har imidlertid avdekket et stort problem; det er ingen vokalister i Uni Micro som når opp til det forventede nivået!
For å bøte på dette introduserer Bjørnar en kamerat hjemmefra for ledergruppen, som han mener bør klare å levere på en så god måte at det ikke senker kvaliteten på konserten. I ledergruppen trekkes det naturligvis på skuldrene og etter litt mumling om at det virkelig skal betales både flybillett og, til alt overmål, et honorar - går de med på det som etter hvert nesten var et krav for å få gjennomført showet.
Foto: Julia Marie Naglestad / NRK
Dermed fikk Bjørnar med seg Knut Marius Djupvik til Os utenfor Bergen for å ha konsert for opp imot 100 Unianere. Lite visste de to om at livene deres snart skulle få dramatiske omveltninger.
Det neste året ble Knut Marius allemannseie gjennom fantastiske prestasjoner i Stjernekamp på NRK. Utfallet kunne vi selvsagt avsagt allerede en lys Vestlandshøstkveld i 2019. Hvor mye av seieren den kvelden skyldes er helt uvisst, Knut Marius har vel heller ikke uttalt seg om akkurat den saken. Vi ønsker å gratulere og vet vi vil se flere store ting fra deg i fremtiden. På kick-off vil du for øvrig alltid være velkommen!
For Bjørnar fikk derimot den kommende tiden dystre og negative fortegn. Noen uker etter Kick-off helgen fikk Bjørnar, som lyn fra klar himmel, påvist kreft. Det medførte et nesten ett års langt sykdomsløp, den tøffeste perioden i livet. Han holdt kontakt med kollegaene gjennom sykdommen, og selv da vi snakket med ham i denne tiden var han entusiastisk og positiv. På Oslokontoret og i markedsavdelingen var det et stort savn etter han som noen år tidligere ble kåret til «Årets solstråle» i bedriften.
Likevel skal det mer til for å knekke en sånn livsglede og iver og Bjørnar er nå tilbake for fulle mugger og fra 1. januar har han sågar overtatt som markedssjef i Uni Micro.
Hvilken erfaring hadde du før du begynte i Uni Micro?
Jeg startet yrkeskarrieren med å bli webmaster for det som den gang var Skoleetaten i Oslo. Der lagde jeg nettsider til Oslo Kommune, og servet 70 000 elever og lærere i Osloskolen. Derfra gikk veien videre til å bli Studierektor i Noroff Instituttet, etter 5 år som studierektor gikk veien videre til å starte et eget selskap sammen med en god kompis. Det var jobb dag og natt i de påfølgende årene.
I dag er det selskapet Uni Micro Web. En CMS-løsning for nettsider og netthandel. Sistnevnte med integrasjon til Uni Økonomi V3 og nå også Uni Economy.
Etter starten med Uni Micro Web i 2005 og frem til i dag har jeg jobbet med markedsføring. Jeg elsker å skape. Jeg er selvlært på all programvare, og har brukt mye tid på å sette meg inn i hvordan man bruker verktøy for foto, video, trykte og digitale media. Jeg bruker fortsatt tid på å lære meg nye ting. Jeg tror nøkkelen til at jeg liker så godt å jobbe med markedsføring er at jeg hele tiden er sulten på å lære nye ting.
Det er ekstremt stor forskjell på å jobbe med markedsføring i dag, sammenlignet med den tiden hvor vi brukte 100 000,- på en side i Aftenposten.
I dag ser vi umiddelbart hvordan vi kan jobbe med best mulig Return On Investment.
Musikk har vi skjønt er en lidenskap, hva gjør du ellers på fritiden?
Jeg er ekstremt glad i å være kreativ. Mine lidenskaper henger naturligvis tett sammen med mye av det jeg jobber med til daglig som foto og video. I tillegg elsker jeg musikk som du nevner. Jeg har spilt trommer i band siden slutten av 90-tallet. I dag bruker jeg mye tid på å spille sammen med mine barn, i håp om at de skal bli like glade i musikk som meg selv.
Hva er ambisjonene som Markedssjef?
Å skape godt innhold med høy kvalitet. Jeg ønsker å fortsette arbeidet med å bygge merkevaren Uni Micro og skape tillit hos kundene våre. Jeg har et håp om å overraske. I dag står vi overfor en stadig vanskeligere oppgave i forhold til å bli «sett», derfor må vi våge å tenke utenfor boksen.
Video blir viktigere og viktigere. Vi ser at det er lettere å engasjere ved bruk av video. Derfor ønsker vi å ha fokus på det, og produsere enda mer fremover. Både for å opplyse kundene vi allerede har, men ikke minst skape interesse for de kundene vi ikke har - som vi ønsker skal bli kunder av oss.
Hvordan skal du skape oppmerksomhet rundt den viktige jobben regnskapsførerne gjør for kundene sine?
Ved å gi byråene mulighet til å fortelle oss sine historier om arbeidet de gjør for kunder innenfor ulike bransjer. Sammen med byråene kan vi formidle disse historiene i våre kanaler, og på den måten både opplyse flere om hva vår programvare kan gjøre for bedrifter, og ikke minst skape interesse og aktualitet for flere regnskapsførere og også sluttkunder.
Hva er det beste med å jobbe i Uni Micro?
Jeg har samarbeidet tett med Uni Micro som tredjeparts-leverandør fra 2006, og i 2015 ble jeg ansatt. Jeg har utelukkende gode opplevelser med å jobbe i Uni Micro. Det er utrolig mye kompetente folk som gjør at jeg stadig utvikler meg. Jeg har gleden av å jobbe på tvers av ulike avdelinger i organisasjonen – det føler jeg på en måte er markedsførerens privilegium.
Uni Micro har vært en raus arbeidsgiver i den forstand at vi årlig har hatt noen fantastiske turer til utlandet. Der har det vært et godt faglig fokus, og ikke minst sosialt samvær. Dette opplever jeg har vært med på å bygge god bedriftskultur, siden vi er spredt over store deler av landet.
Jeg liker fokuset vårt på at vi ønsker å gi våre kunder den best tenkelige kundereisen. Jeg opplever at det er et oppriktig ønske fra alle deler av organisasjonen.
Uni Micro er virkelig et godt sted å jobbe!