– Jeg vil anbefale så få av våre konkurrenter som mulig å bruke Uni Micro ;)
Vi gratulerer Stereofil som Årets nettbutikk! Årsakene til at de har lykkes handler om flinke folk, topp service, gode produkter og rask levering. Og vi i Uni Micro er stolte av å ha vært en viktig medreisende på veien til suksessen.
Stereofil er et velkjent navn som klinger godt i ørene for alle som er interessert i hifi og hjemmekino. Butikken i Grensen i Oslo er en av få frittstående som er igjen, og den har vært et kjært innslag i bybildet i mange år. Ja, hvor mange, egentlig? Hvordan startet det hele?
– Stereofil består Marius Sundby og meg selv, og butikken så dagens lys for snart 18 år siden. Det begynte med at vi jobbet sammen på Akers Mic i slutten av CD-æraen. Mens vi var der ble vi kontaktet av en av importørene som spurte om vi hadde lyst til å gjøre noe annet. Etter et par møter fant vi ut at vi skulle starte vår egen butikk – som altså fikk navnet Stereofil. Og resten er historie, forteller Jens-Magnus Østmo.
– Tanken bak Stereofil er at vi er en entusiastdrevet butikk som kun tar kun inn de tingene vi synes er bra. Vi favner bredt, og selger stereoanlegg fra 5000 til 30 000 000(!) kroner. Vi står inne for alt vi har i hyllene, og det merker kundene våre. Og kanskje det er nettopp dette som skiller oss fra de større butikkene og kjedene?
Et klapp på skulderen
Da den fysiske butikken var på plass, meldte behovet seg snart for en nettbutikk. Etter møysommelig oppbygging og hardt arbeid kom belønningen: Brukerne hos Prisjakt kåret Stereofil til Årets nettbutikk 2021. Og det er neppe tilfeldig.
– Jeg tror det er fordi vi har veldig mange fornøyde kunder. Man kan ikke gjøre alle til lags, men sjefen hos Prisjakt sa da han ringte og gratulerte oss at i 2021 hadde vi fått 10 av 10 av alle som hadde gitt oss en anmeldelse, og det var veldig uvanlig, sier Jens-Magnus.
Selv om de langsiktige resultatene av seieren er vanskelig å måle på kort sikt, fikk Stereofil merke effekten umiddelbart – den første helgen etter kåringen solgte de varer for 800 000 kroner.
Jens-Magnus Østmo
– Og det er jo supert! Å bli Årets nettbutikk er et hyggelig skussmål som gjør at folk blir tryggere på å handle hos oss. Spesielt fordi vi ikke har de samme ressursene til markedsføring andre har – vi bruker egentlig ikke en eneste krone bortsett fra noen få tusen på Facebook i året, så jungeltelegrafen er vår venn.
– Er det ekstra stas at det er brukerne som har stemt dere frem?
– Det er et klapp på skulderen, og det er for så vidt det eneste som betyr noe i motsetning til om vi hadde blitt kåret av et bransjemagasin. Kundene bruker oss fordi de har gode opplevelser her, så det har utrolig mye å si for oss. Vi er veldig stolte!
Skreddersydd løsning med Uni Nettbutikk
Alle som driver en nettbutikk vet at den lager ikke seg selv – det er mye som skal på plass for at den skal fungere optimalt for kundene. Da Stereofil skulle sette opp sin, ble de anbefalt Uni Micro av en leverandør.
– De hadde den klart beste totalpakken, og vi bruker Nettbutikk og Kassasystem fra Uni Micro Web som begge er fullt integrert mot Uni Økonomi V3. Og det er faktisk alt vi trenger.
Jens-Magnus liker spesielt godt at de ikke behøver å måtte styre med flere systemer samtidig. Med Uni Nettbutikk har de fått alt i én skreddersydd løsning.
– I tillegg er det stort sett veldig enkelt å forstå og bruke. Det dekker behovene våre, og jeg vet de kan dekke flere enn vi har. Jeg tror neppe du finner et system som er bedre enn Uni Nettbutikk.
Han trekker også frem samarbeidet med menneskene som jobber i Uni Micro.
– De er et firma som er stort nok til at de leverer det produktet vi trenger, samtidig som de er små nok til at vi får snakke med dem når vi ønsker det. Vi får alltid hjelp med én gang.
God løsning med mye funksjonalitet
Jan Arve Dyrnes er daglig leder i Uni Micro Web. Han setter pris på de gode ordene fra Jens-Magnus, og han mener at æren som Stereofil har fått er høyst fortjent.
Jan Arve Dyrnes, Daglig leder i Uni Micro Web
– Først og fremst tror jeg at seieren i Årets nettbutikk handler om at de yter god kundeservice. Samtidig er det jo en fjær i hatten for systemene vi leverer, og de personene som er involvert med å hjelpe Stereofil til topps. Det er en flott anerkjennelse at sluttkundene verdsetter løsningen vår.
Og det er det flere enn Stereofil og sluttkundene deres som gjør. Bedrifter som bruker Uni Nettbutikk og andre løsninger trekker frem både brukervennlighet og personlig oppfølging i tilbakemeldingene sine.
– Det generelle er at folk er fornøyd, og at løsningen henger godt sammen. Med de ulike modulene i Uni Økonomi V3 får de utrolig mange tjenester til en forholdsvis lav pris, så vi leverer god forretningsfunksjonalitet for en rimelig penge. I tillegg tror jeg kundene opplever at de får god oppfølging og at de blir tatt på alvor.
– Har du noen gode råd til andre som ønsker å øke salget – og bli Årets nettbutikk?
– Det beste tipset må i så fall være å bruke Uni Nettbutikk, sier han med et glimt i øyet og fortsetter:
– Og så er det viktig at du legger stor vekt på brukeropplevelsen på nettstedet ditt, akkurat slik Stereofil og Uni Micro Web har gjort.
Vil aldri bytte ut Uni Micro
Stereofil og Jens-Magnus har også et godt råd, nemlig til bedrifter som ikke benytter seg av Uni Micro-universet i dag – om enn formulert på en ganske så snedig måte.
– Vi er veldig fornøyd med servicen og løsningen vi får fra dem. Derfor vil jeg anbefale så få av våre konkurrenter som mulig å bruke Uni Micro, smiler han.
I tiden fremover kommer ikke Stereofil til å hvile på laurbærene. De satser videre på å bli Årets nettbutikk i 2022, da denne seieren definitivt har gitt mersmak.
– Ut fra alt du har fortalt – dere kommer neppe til å bytte til en annen leverandør enn Uni Micro?
Svaret kommer kontant.
– Nei, det gjør vi ikke.