Nå går regnskapet av seg selv for kunstnerne i CMY.no
CMY Kunstmateriell startet med å selge malersaker direkte til andre kunstnere, men det ble raskt ordentlig butikk av det. Med Unimicro Bridge har de nå fått automatisk dataflyt mellom Shopify og regnskapssystemet.
CMY Kunstmateriell i Stavanger har tatt steget fra hobbyvirksomhet til fullverdig nettbutikk i gamle industrilokaler i Dokkgata 4 i Stavanger. De spesialiserer seg på kvalitetsmerker. Kunstnere snakker gjerne om å være i flytsonen når de skaper sine verk. Med automatisk bokføring og produktsynk mellom Shopify og DNB Regnskap ved hjelp av Unimicro Bridge har CMY.no også fått god dataflyt.
Shopify-ekspertene i Appsalon har hjulpet dem i mål med alt av automatiske løsninger. Det har vært en spennende oppgave, forteller utviklingsleder Njaal R. Soleng i Appsalon.
– Det er en veldig morsom kunde. De er jo kunstnere, og jeg er utdannet skulptør selv med en bachelor i Fine Arts fra New York. Kunstmateriell på nett er et spennende område som stort sett har vært dominert av noen få store aktører. Derfor synes jeg det var et spennende prosjekt, forteller han.
Relanserte nettbutikken
Den oppdaterte versjonen av nettbutikken gikk «live» 26. februar.
– Tidligere har de solgt kunstmateriell, men kun med henting i butikken. Nå er det relansert. De lagde en Shopify-nettbutikk selv, og så har vi hjulpet dem med å sette opp betalingsløsning og fraktløsning i tillegg til Unimicro Bridge og integrasjonen mot regnskapssystemet, oppsummerer Soleng.
Nå har de også en fysisk betalingsterminal i butikken som er synkronisert med Shopify og regnskapssystemet.
– Varelageret er synkronisert, betaling i regnskapet er synkronisert, og frakt er synkronisert, sier Soleng.
Mer om Unimicro Bridge:
https://unimicro.no/blogg/en-ny-og-enklere-hverdag-for-deg-som-driver-nettbutikk
https://unimicro.no/blogg/fant-nokkelen-til-god-flyt-i-nettbutikken
Eksperter på Shopify
Nylig inngikk Appsalon et partnerskap med Unimicro Bridge etter å ha møttes på e-handelsmessen NXT Nordic.
– Vi så at Unimicro hadde en kjempestor Shopify-logo på standen, så da måtte vi komme bort. Vi er et rent Shopify-byrå som leverer helhetlige B2B og B2C-løsninger, med alt av integrasjoner fra A til Å, sier Soleng.
Han er født i Norge, men vokst opp i USA. Nå bygger han opp Appsalon med base i Bergen og avdeling i Oslo. De har i overkant av 50 kunder rundt om i hele landet.
– CMY.no er vår pilotkunde for å koble sammen Shopify og med Unimicro Bridge, Nets, Vipps og kortbetaling. Det gir automatisk bokføring av bilag i DNB Regnskap, oppsummerer Soleng.
Det samme kan de også fikse med for eksempel SpareBank 1 eller Unimicro som regnskapssystem.
Sømløs opplevelse
– Hvordan har erfaringen vært med Unimicro Bridge så langt for dere?
– Det virker veldig sømløst og enkelt for kunden å sette opp selv. Hele poenget er at det skal være tidsbesparende. Regnskapsfolk skal slippe å logge inn flere steder for å få ut rapporter. Nå får de alt automatisk bokført i regnskapssystemet. Da kan regnskapsfirmaet få en mer rådgivende rolle og slipper å føre alle bilag manuelt. Så lenge du har DNB Regnskap, SpareBank 1 Regnskap eller Unimicro, så går alt automatisk.
Han spår at slik automatisering blir standarden framover.
– Jeg tipper at det bare blir mer og mer automatisering av regnskapet. Mange nettbutikker er små, med satsinger der gründere lager butikken selv. Hvis de slipper den manuelle regnskapsdelen, at det blir mye mer digitalt og automatisert, sparer de tid og kostnader. Det er spådd at netthandel tar mer og mer over for fysisk handel. Og nå har bankene begynt med regnskap. Det blir et skifte der også, tipper Soleng.
Nå gleder han seg til å hjelpe flere Shopify-nettbutikker med automatisk bokføring og produktsynkronisering i Unimicro Bridge.
– Vi skal være støttepartner for Unimicro Bridge sine kunder. Vi synes det er kjempespennende, og vi er veldig glad for samarbeidet, avrunder Soleng.
Skaper tillit og større rekkevidde
Produktsjef for Unimicro Bridge, Jan Arve Dyrnes, sier samarbeidet med Appsalon og andre partnere er viktig for dem strategisk.
– Det at partnere som dette tar i bruk våre produkter og ser at sine kunder er tjent med det, er naturligvis spennende i et markedsperspektiv, sier Dyrnes.
Det kan markedssjef Bjørnar Strømsholm i Unimicro bekrefte. Kunder som har bestemt seg for hvilken plattform de vil bruke for nettbutikken, for eksempel Shopify eller WooCommerce, vil raskt oppdage at Unimicro har integrasjon for dette.
– Det at kundene kan velge for eksempel SpareBank 1 Regnskap, DNB Regnskap eller Unimicro og få automatisk dataflyt mellom kjente systemer som Shopify og regnskapssystemet ved hjelp av Unimicro Bridge, skaper tillit. Det er en av fordelene for oss med å bygge komponenter og integrasjoner med store merkevarer. Det gjelder enten man snakker om Bring, Vipps, Shopify, DNB, SpareBank 1 eller andre store merkevarer. Det er viktig for oss å være til stede, for det gir oss en større rekkevidde, sier Strømsholm.
***