Nå heter alt Unimicro
Målet vårt er å gjøre hverdagen din mer brukervennlig. Derfor samler vi alt under navnet Unimicro fra nå av.
Du kommer fortsatt til å treffe akkurat like vennlige og kompetente ansatte og minst like gode regnskapssystemer som før, men nå blir det lettere for deg å holde styr på oss. Både firmaet og regnskapssystemet vårt heter fra nå av bare Unimicro. Enkelt og greit.
– Vi har nå samlet oss rundt en tydelig identitet, og navneendringen på produktet Uni Economy til Unimicro er nok den største endringen kunder og regnskapsførere vil merke, forteller prosjektleder Ingrid Haraldseide, som har hatt ansvar for endringen i merkevare og kommunikasjonsstrategi.
Ett navn – tydelig profil
Tidligere het firmaet vårt Uni Micro, og økonomisystemene het Uni Economy og Uni Økonomi V3, mens plattformen for utviklere het SoftRig, og byråoverbygget var Consolve. Forvirret? Det ble kanskje vi også etter hvert som vi utviklet flere og flere løsninger. Nå rydder vi opp og gjør det enkelt både for deg og oss selv.
– Vi tilbyr et brukervennlig regnskapssystem som skaper flyt i hverdagen for små og store bedrifter. Derfor har vi nå ryddet opp i produktporteføljen. Selv om vi tilbyr et univers av løsninger og har stor skaperglede, er det nå ett selskap, ett team, ett «brand», oppsummerer Haraldseide.
Endringene blir synlig både i regnskapssystemene, rent fysisk og ikke minst på våre digitale flater.
– De nye nettsidene er enklere og mer oversiktlig. Det skal være lett å komme i gang som kunde hos Unimicro, sier Haraldseide.
– Intenst, men gøy
Haraldseide forteller at prosessen startet i mars. En tverrfaglig prosjektgruppe i Unimicro har jobbet med endringen, godt hjulpet av den eksterne partneren Pitch Studio AS samt nettsideleverandøren Increo.
– Det har vært intenst, men veldig gøy. Vi har fått samlet oss og strukturert oss rundt essensen i Unimicro, som er at vi er et varmt, vennlig, innovasjonsdrevet teknologiselskap. Det er folkene som er det unike med Unimicro. Det er teamet. Merkevaren er summen av det alle gjør hver dag i sine roller, team og avdelinger. Vi har fått bred støtte internt rundt valgene vi har tatt, forteller hun.
Det startet med en workshop rundt merkevarebygging i vår, og nå er resultatet her, med ny logo, forenkling av navn etc.
– Vi har hatt gode diskusjoner underveis, og Pitch har ledet oss gjennom prosessen. Vi har fått fram essensen i selskapet på en god måte, og vi har nådd alle mål rundt forenkling og tydeliggjøring av merkevaren, forteller Haraldseide.
Gjør salgsjobben lettere
Salgsdirektør Sverre Senneset er tilfreds med at hverdagen nå blir enklere – også for ham.
– Det viktigste for meg er at det nå blir lettere å formidle budskapet vårt. Ikke bare for oss i Uni Micro, men også for våre partnere i ulike distribusjonskanaler som i de aller fleste tilfeller er våre kontakter med sluttkundene.
Også kollega og markedssjef Bjørnar Strømsholm ser for seg en lettere arbeidshverdag framover:
– Det å samle merkevarene våre i et mer enhetlig uttrykk gjør jobben lettere med å fremstå helhetlig også grafisk. Vi er svært fornøyd med vår nye visuelle profil. Jeg synes den nye logoen er briljant!
– Føles veldig godt!
En annen som er veldig fornøyd med navneendringen, er produktsjef Jon Terje Aksland i Unimicro. Han ser fram til å bruke kortere tid på å forklare nye bekjentskaper hva han jobber med!
– Da jeg jobbet med SoftRig, tok det gjerne en halvtime å forklare andre hva det var. Nå kan jeg bruke 15 sekunder: Det er Unimicros plattform! Unimicro er både bedriften og produktene, sier han, litt satt på spissen.
Nå føles det litt som å gå tilbake til det originale, til utgangspunktet.
– Det forenkler identiteten vår, og eierskapet til bedriften blir sterkere. Det føles egentlig veldig, veldig godt å bruke Unimicro som merkevare. Hver gang jeg jobber med et produkt nå, er jeg tilbake til det originale navnet. Det er en mye enklere selskapsforklaring. Da føler vi at vi har gjort noe rett, utdyper han og legger til at det er det samme visuelle uttrykket uansett hvilket system du bruker.
Aksland sier samarbeidet med DNB og SpareBank 1 har gjort dem ekstra oppmerksom på verdien av en sterk merkevare.
– De er veldig merkevarebevisste. Vi er heldige som kan lære av det. Jeg tenker at nå tar vi eierskap til Unimicro som merkevare. Nå bruker vi tid på å lage vår identitet. Vi står for skaperglede, innovasjon og nytenking, men ikke minst at vi setter brukeren i sentrum. Vi er det brukervennlige regnskapssystemet, og hemmeligheten ligger fortsatt i flyten, sier han – med et nikk til et gammelt slagord som fortsatt er populært.
Faktaboks
Fra 27. september heter vi Unimicro
Vi får ny logo og visuell profil samt nye nettsider
Produktene får det samme hovednavnet:
Uni Økonomi V3 blir Unimicro V3
Uni Economy blir Unimicro
Consolve blir Unimicro Byrå
SoftRig blir Unimicro Platform