Omnii Helse tetter regnskapshullene til tannleger
Skrekkhistoriene fra norske tannleger forteller om en million kroner utestående fra kunder. Med automatisk bokføring av oppgjøret fra journalsystemet kan både tannlegen og regnskapsføreren puste lettet ut.
I tannlegebransjen er det mange små og uavhengige aktører som gjerne ønsker å bruke tiden sin på andre ting enn manuelt regnskap. Med integrasjonen Omnii Helse kan tannleger og regnskapsførere nå få overført oppgjørsdata automatisk fra journalsystemet til regnskapssystemet, enten det er Unimicro, DNB Regnskap eller SpareBank 1 Regnskap.
Sjekk ut integrasjonen her!
– Faglig tunge systemer
Daglig leder i Omnii Systems, Andreas Nakken, forteller at de utviklet integrasjonen etter at et tannlegesenter tok kontakt med dem. Etter noen markedsundersøkelser fant de ut at det var flere tannleger som satt rundt omkring og bekymret seg for regnskapet.
– Bakgrunnen er at de fleste tannklinikker jobber med pasientjournalsystemer. Det er faglig tunge systemer, og de er gjerne startet opp av leger eller tannleger, sier han.
I de elektroniske pasientjournalsystemene (EPJ) står det helsefaglige i sentrum, mens økonomien gjerne blir litt glemt.
– Det er få regnskapsintegrasjoner tilgjengelig for EPJ-systemer, da det er tidkrevende å utvikle og drifte, og mindre kritisk enn andre funksjoner. Derfor synes de fleste leverandørene at det er supert at en tredjepart kan ta seg av regnskapsintegrasjonen. En vinn–vinn-situasjon for klinikken, regnskapsfører og leverandør av EPJ, oppsummerer Nakken.
– Stort sett dårlig samvittighet
Etter å ha pratet med mange tannleger rundt omkring skjønte Nakken og kollegaene at mange av dem satt med den samme dårlige følelsen.
– De fleste er små bedrifter, gjerne med én ansatt, og kanskje organisert i et felles driftsselskap på toppen. De har lite administrativt personale og lite kunnskap og interesse om personalbehandling. Det er derfor ganske vondt for tannlegene å tenke på det administrative hele tiden. De har stort sett dårlig samvittighet for det. Det er det vår automatisering prøver å hjelpe til med, sier han.
Med denne erfaringen i bakhodet begynte de å utvikle en applikasjon som kunne overføre økonomiske data til regnskapssystemet på en enkel måte. Slik ble Omnii Helse født. Foreløpig støtter integrasjonen overføring fra Opus Dental og Anita Systems, men flere systemer kommer på løpende bånd.
Kunne ha en million utestående
I skrekkhistoriene Nakken har kommet over, kunne tannlegefirmaer ha store summer utestående fordi de ikke hadde kapasitet til å følge opp det økonomiske.
– Noen av selskapene har gjerne en million kroner i utestående inntekter, forteller han.
Tidligere har de kanskje sendt regnskapsføreren noen pdf-rapporter hentet ut fra pasientjournalsystemet en gang i måneden. Så satt regnskapsføreren med pdf-ene på den ene siden og registrerte det manuelt inn i regnskapssystemet på den andre.
– Men når du drøyer med å oppdaterer regnskapet, blir gjerne avvik og feil ikke oppdaget før det har gått for lang tid. Du mister gjerne historikken og lurer på hva som egentlig skjedde med den og den kunden? eksemplifiserer Nakken.
Med Omnii Helse sparer klinikken tid, og samarbeidet med regnskapsbyrået blir mye bedre.
– Og det viktigste av alt: Klinikken får mulighet til å fokusere på det de ønsker å bruke tid på, sier han.
Spesialtilpasset tannleger
Kort forklart sørger Omnii Helse for automatisk overføring av oppgjørsdata fra pasientjournalsystemet til regnskapssystemet, med automatisk bokføring.
– Tannlegen får da beskjed av regnskapsfører hvis det er noe avvik. Da får de for eksempel beskjed om å gå inn i Opus eller Anita, journalsystemet, og rette opp helt konkrete data. Det er så enkelt å forholde seg til: Rett på sak, sier Nakken.
Systemet er skreddersydd for tannleger og små helseforetak som for eksempel organiserer flere enkeltstående tannleger.
– Du kan få omsetning i et regnskap per tannlege, med egne kontoer og forskjellige avdelingskoder. Kontoplanen er dynamisk og kan tilpasses hver enkelt. Normalt går vi i dialog med regnskapsfører til klinikken direkte, for å gjøre det enklest mulig for klinikken. Da setter vi opp kontoplan, aktiverer integrasjonen i Unimicro og sender over noen testbilag. Så trykker vi på play. Så trenger ikke klinikken å forholde seg mer til det, forklarer Nakken.
Omnii setter sin ære inn på å være en tjenesteleverandør som følger opp kundene tett. De er et heleid datterselskap av Ycom Group, og visjonen er ikke snau:
– Vår ambisjon er å være navet i hele helsebransjen. Vi vil at alle regnskapssystemer skal spille på lag med alle journalsystemer, sier Nakken.
Se flere integrasjoner i Unimicro!
***