Partnerskap og navnebytte ga ny energi
Da regnskapsbyrået på Raufoss byttet navn til Tallent AS, ga det de ansatte en oppsving. – Alle er blitt mer tilfreds! sier daglig leder Anders Ringen.
Det tidligere navnet var litt for lite tilgjengelig, mente driverne. De kalte seg i stedet Tallent AS. Det ga mer giv blant de ansatte.
– Vi bytta navn i fjor høst. Vi het Regnskap og Rådgivning Øst. Det var langt og tungt og dårlig i markedsføringssammenheng. Derfor ville vi finne på noe nytt. Vi hadde en navnekonkurranse, og da var det ei som kom med det forslaget der. Det tar seg litt bedre ut både på reklameplakater og alt, sier daglig leder Anders Ringen i Tallent AS.
Ny logo og nytt navn
Vi møter ham sammen med de autoriserte regnskapsførerne Geir Lunde og Mari Spjelkavik Nilsen, som begge er medeiere.
– Vi fikk også en logo som var litt bedre enn den tidligere, føyer Nilsen til.
Navnebyttet var en del av en fornyelse på flere områder.
– Vi har kommet oss etter på mange ting, og nå er det et mer moderne utseende på alt, egentlig, sier Ringen.
De merker positive effekter på de ansatte også.
– Vi merker at alle er mer tilfreds med det nye navnet. Ikke bare oss som driver det. Nå er vi glad i å vise oss fram, sier Ringen.
Ansatt-eid selskap
Inntjeningen har også tikket sakte, men sikkert oppover de siste årene, og i 2022 omsatte Tallent AS for 16,5 millioner kroner, og det var positive tall på bunnlinja.
– Og vi er ansatt-eid. Vi er fem stykker som har litt forskjellig prosent. Det er bra motivasjon for å stå på, sier Nilsen.
Kontoret ligger på Raufoss i Vestre Toten kommune i Innlandet, og de hyret nylig inn en statsautorisert regnskapsfører som ansatt nummer 13.
– Vi er i en veldig fin situasjon der vi ikke trenger å gjøre så mye markedsføringsmessig for å få tak i nye ansatte. Det er stort sett lokale folk. Vi er veldig fornøyd med å ha stabil arbeidskraft gjennom mange år, det er med på å øke kvaliteten på det vi leverer, sier Ringen.
Kundene er i hovedsak fra Gjøvik og Toten, selv om nye arbeidsmetoder og internett åpner for alle mulige oppdrag.
– I hovedsak er det en runding på en mil rundt oss, så tror jeg du har de fleste kundene, opplyser Ringen.
– Vi har åpne dører
Gjengen i Tallent er veldig opptatt av å ha en tett dialog med kundene, og aller helst møte dem fysisk.
– Ja, vi er veldig opptatt av det, egentlig, at vi skal ha åpne dører, og at kundene skal komme. Vi blir en samtalepartner. Det er tilsig på nye kunder som bruker det som argument for å komme til oss, sier Ringen.
– Det er kanskje en av de største styrkene vi har, supplerer Nilsen. – Det med at døra alltid er åpen. Vi får i hvert fall positive tilbakemeldinger på det!
Kundene er alt fra store fabrikker til små snekkere og alt imellom.
– Brukervennligheten er topp!
Tallent AS er Uni Platinum Partner. Det vil si at de har over 10 sertifiserte brukere og minst 250 kunder på Unimicro-plattformen. Overgangen til skyen kom med et generasjonsskifte og omstrukturering på eiersida for rundt seks år siden.
– Ja, Mari og Geir kom inn og ble ansatt og på eiersida samtidig rundt den tida. Da måtte vi ta et valg om et nytt system, for vi hadde da et gammelt DOS-system i 2017 som hadde vært med siden 1986, sier Ringen
– Hvordan er dere fornøyd med Unimicro?
– Jeg brukte Unimicro hos tanta mi før jeg begynte på Raufoss i 2003, så jeg savnet jo V3-systemet da jeg begynte her. Jeg var veldig pådriver da vi skulle bytte system. Jeg er blitt mer og mer glad i den nye løsningen også. Jeg er veldig fornøyd, jeg. Det tar store steg hele tiden.
– Er det noe du liker spesielt godt?
– Brukervennligheten er det jeg syns er helt topp, egentlig, når en ser hvor tungvint en del andre systemer er. Det er lett både for oss og kundene å lære seg, og lett å gå inn og gjøre noe for dem også.
– Har du inntrykk av at kundene er opptatt av å ta i bruk det nyeste, eller er det dere som pusher på?
– Du merker forskjell på yngre og eldre kunder. De som har vært hos oss i mange år og hatt det gamle systemet, de syns det er veldig greit. Men veldig mange av dem har klart å gå over, med fakturamottak, scanning og alt. Vi ser at de setter pris på at det er lettvint, spesielt dette med å bruke telefonen. Det er veldig viktig for mange av dem som skal godkjenne og slikt, sier Ringen.
KI: Viktig med nærhet til regnskapet
Framover grugleder han seg til kunstig intelligens (KI) kommer på banen.
– Det blir spennende hva det kan brukes til, men det kan nok aldri helt erstatte hva et menneske kan gjøre. Det er fint til sin bruk, men folk er tross alt folk. Det er mye en maskin ikke kan gjøre, som vi kan gjøre i dag. Vi har hørt i 20 år at vi skal erstattes av maskiner, men vi driver fortsatt på her, sier han.
Selv om du sparer tid på automatisering av prosessene, er Ringen redd for å gå glipp av viktige detaljer i regnskapet når alt går såpass raskt.
– Vi har jo da ofte kunder innom, da sitter vi og prater og går gjennom ting. Hvis du da ikke har vært borti tallene i det hele tatt selv, bare sittet og lest av statistikker og rapporter, kjenner du ikke regnskapet. Hvis jeg ser en faktura til en kunde, kan jeg si «her er det noe gæli». Men du får ikke vært med og luket ut sånne ting hvis alt er automatisk, påpeker han.
– Vi trenger det menneskelige?
– Ja, jeg føler at jeg må innom mye av det for å kunne gi gode råd. Da må du kjenne godt til det. Hvis det blir for mye automatisering, mister du den nærheten til regnskapet, da.
– Plutselig kan feil gå gjennom uten at du oppdager det? Eller at du glipper på noen gode råd som kunne vært gitt?
– Ja, hvis jeg skal fortelle deg hvor du bør spare penger, må jeg vite hva du bruker penger på. Ikke ta alt for gitt at de står på kontoer her og der. Har det vært noe som har gått feil, da, så har du ikke fått plukket opp det heller.
– Det har sin styrke å ha vært innom bilagene?
– Ja, jeg føler at det gir meg bedre mulighet til å være en bedre rådgiver!
Tallent.no
***