Plattformen som gjør bokføring automatisk – på tvers av systemer
Hva skjer med en mann i sin beste alder som blir forelsket? Hvorfor velger han å flytte fra Moldova til Molde? Hvordan ønsker han å erstatte manuelt arbeid med automatikk? Og hva har han gjort i så måte som gjør at norske nettbutikker vil spare millioner på regnskap, lager og logistikk?
Dumitru Voscoboinic er mannen som har svarene på alle disse spørsmålene, og han jobber som softwareutvikler og systemarkitekt i Uni Micro Web.
– Som arkitekt definerer jeg hvordan et system skal bygges for å dekke kravene når det gjelder det tekniske, og fra kundene. Det blir litt som hvordan en bygningsarkitekt designer et hus. Som utvikler bygger jeg det som er definert av arkitekten, forteller han.
36-åringen ble født i Ukraina, og flyttet med familien til Moldova da han var 3 år gammel. Nå bor han i Molde med kona og sønnen Max som er 1,5 år. Dumitru har med andre ord hatt en spennende reise, og som så vanlig i livet var det en rekke tilfeldigheter som brakte ham til Norge – og Uni Micro Web.
– Jeg studerte informatikk og ingeniørfag på Technical University of Moldova, der jeg fikk en bachelor i IT. En klassekamerat av meg hadde en venn som kjente Jan Arve Dyrnes. Kameraten min spurte om jeg ønsket å bli med dem i et nytt selskap i Moldova som skulle jobbe med et norsk selskap som driver med netthandels- og økonomitjenester. Dette virket veldig interessant fordi jeg er glad i teknologi, og jeg begynte å jobbe der med vennene mine i 2012. Det var gode tider, og vi var mye sammen – også etter jobb.
Her hører det med til historien at det norske selskapet var Uni Micro Web, og at vennene hans fremdeles jobber i avdelingen i Moldova.
– Det er en god motivasjon for et lag når alle er venner, og selv om vi fremdeles er i samme selskap savner jeg å se dem hver dag.
I 2013 besøkte han Norge for første gang, og ble umiddelbart forelsket.
– Da bestemte jeg meg for at jeg en dag skulle jeg bo her, og jeg flyttet hit i 2018. Den største grunnen til at jeg liker meg her er at jeg er veldig glad i å være ute i naturen, og jeg føler meg hjemme når jeg går turer langs fjorder og i fjellet. I det hele tatt trives jeg veldig godt med livet – og jobben.
Sømløse og automatiserte prosesser
Og apropos jobb – Dumitru har vært involvert i mange prosjekter i Uni Micro Web. I det siste har Atlantic eBridge tatt det meste av tiden hans. Men hva er dette?
– Atlantic eBridge er en integrasjonsplattform som forenkler hverdagen til netthandelsaktører i SMB-markedet gjennom automatisering av regnskap, lager og logistikk på tvers av forskjellige systemer.
Bakgrunnen for Atlantic eBridge kommer fra at han og kollegene i det daglige jobber mye med sin egen plattform som heter Uni Nettbutikk. De så at det fantes flere utfordringer for netthandelsaktører – som for eksempel at nevnte forretningsprosesser lever sine egne liv i forskjellige systemer.
– En annen utfordring vi ofte opplever, er at det kan være vanskelig å få riktige data på plass i riktig system. Dessuten krever det mye manuell jobbing. Tanken bak Atlantic eBridge var derfor at det ville vært fint å ha ett smart system som sømløst synkroniserer data mellom nettbutikken og de ulike systemene, og i tillegg automatiserer forretningsprosessene mellom disse.
Sparer tid og gjør deg effektiv
Foreløpig er Atlantic eBridge integrert mot regnskapssystemene som er basert på SoftRig-plattformen, altså Uni Economy, DNB Regnskap og SpareBank 1 Regnskap. I tillegg støtter Atlantic eBridge netthandelsplattformene Shopify og Uni Nettbutikk. Og som den våkne leser har skjønt – bruker du en eller flere av disse systemene sammen med Atlantic eBridge får du en mer effektiv arbeidsdag.
– Den største fordelen er at du slipper å tenke på hvordan du skal håndtere regnskapet for alle ordrer og fakturaer som kommer inn i nettbutikken. Det skjer helt automatisk, og du sparer mye tid slik at du kan rette fokuset mot innhold, markedsføring eller hva du måtte ønske. Du kan rett og slett gjøre mer av det du er best på, og som gjør at du tjener penger, forteller Dumitru.
– Du nevnte tid – hvor mye kan en nettbutikk spare med Atlantic eBridge?
– La oss si du driver en nettbutikk som har mellom 10 og 20 ordre per dag. For hver ordre du håndterer manuelt, bruker du mellom 3 og 5 minutter. Det betyr at du bruker inntil halvannen time hver dag. Med Atlantic eBridge bruker du ikke tid på dette, siden alt går automatisk. Om du da får 100 ordrer per dag, snakker vi faktisk om at du kan spare en heltidsstilling.
Dumitru påpeker også at når du håndterer ordre manuelt, er det lett å gjøre feil.
– Det slipper du å bekymre deg for med Atlantic eBridge. Takket være automatikken kan du være helt trygg.
Ønsker du en enklere hverdag?
Atlantic eBridge har vært i pilot siden februar, og lanseres i disse dager på markedsplassene i Uni Economy, DNB Regnskap og Sparebank 1 Regnskap.
– Vi har fått mange positive tilbakemeldinger fra de som bruker systemet, og de hjelper oss å utvikle det slik at det stadig blir bedre og mer brukervennlig.
– Da gjenstår det jo bare å spørre hvordan kommer nettbutikker i gang med Atlantic eBridge?
– Det gjør de enkelt! Så lenge du bruker en av de nevnte regnskapssystemene eller netthandelsplattformene, er du to tastetrykk unna å komme i gang med Atlantic eBridge – og reisen begynner her.