Snart får du gratis regnskapshjelp fra Unimicro
Unimicro kommer med en AI-assistert kontohjelp som er åpen for alle. – Det er veldig mange som ønsker å føre regnskapet selv, sier UX-designer Amanda Værøy (27).

Kontohjelpen til Unimicro blir søkbar for alle og vil ligge åpent på nettet. En lignende kontohjelp vil også finnes i regnskapsprogrammet på sikt.
– Vi har laget en kontohjelp som kommer på våre åpne nettsider. Vi har vært en ganske lukket verden i Unimicro, men nå ser vi på muligheter for å snu på det. Vi ønsker å vise at vi har kunnskap og leverer gode produkter, sier produktsjef Jon Terje Aksland i Unimicro.
Smart søk fanger opp skrivefeil
Hjelpen består blant annet av flere hundre kontobeskrivelser knyttet til oppføringer i Norsk standard kontoplan. Aksland forteller at de bruker noe som heter semantisk søk i arbeidet med denne AI-funksjonen.
– Vi mater dataene inn i en database, og den har noe som kalles vektor. Hvis du vet at «denne kontoen har med diett og mat å gjøre», og du skriver kjøttkaker, vil den automatisk relatere søket til diettkostnader eller utlegg og finne riktig konto. Tidligere måtte man gjerne dekke mange ulike søkefraser manuelt gjennom stikkord og synonymer, men med semantisk søk kan vi forstå brukerens intensjon selv med langt færre artikler eller definisjoner. Modellen tar også høyde for skrivefeil, så hvis du skriver «kjøttkaker» feil, vil den likevel assosiere med riktig konto. Det er altså ikke bare ChatGPT vi forsker på, humrer Aksland.
Unimicros kontohjelp vil være åpen, gratis og kvalitetssikret av regnskapsførere.
– Vi håper vi kan bli en troverdig partner for de som søker etter råd om regnskap, sier han.
Hjelper gründere og bedriftseiere
Det er det nevnte Morpheus-teamet i Unimicro som har fått ansvaret for å utvikle kontohjelpen.
Les også: – Elene (31) og Amanda (27) er med i Morpheus-teamet i Unimicro

– Formålet er å lage en offentlig tilgjengelig kontohjelp for våre kunder, men også eksterne som trenger hjelp til å føre regnskap. Her får du svar på hvilke kontoer du skal føre utgifter eller inntekter på. Det er i tråd med vår visjon om å lage brukervennlige tekniske løsninger, og her inkorporerer vi også AI. Det er i vårt samfunnsoppdrag å hjelpe til med kontoføring. Vi skal lage den beste kontohjelpen, der du kanskje også lærer noe underveis, sier Elene Marie Espeland, som til daglig er produkteier for blant annet plattform application i Unimicro.
UX-designer Amanda Værøy har fått ansvaret for å tegne opp løsningen.

Hun utdyper:
– Regnskap i seg selv er vanskelig. Det er veldig mange som ønsker å føre regnskapet selv, og det syns vi egentlig er helt supert. Det gjør at for eksempel gründerbedrifter og bedriftsledere tar mer ansvar for regnskapet. Men regnskap er komplisert, og det er et eget fagfelt. Da er det greit å få litt hjelp med det, sier Værøy.
Hun synes det er spennende at de kobler AI på som en ekstra hjelper i søket.
– Når du kombinerer AI med dette, kan du utvide følelsen til å bli noe mer enn en «ordbok». Du kan heller sette ting mer i kontekst og gjøre søk på et annet nivå enn det som var mulig tidligere. Det er det vi håper å treffe godt på. Alt handler om hva slags situasjon brukeren står i, og når de kan fortelle litt mer om situasjonen sin, klarer AI å sette det i kontekst: Hva er det egentlig brukeren søker etter? Da kan vi hjelpe brukeren til å føre bilaget på riktig konto, oppsummerer hun.
– Lavterskeltilbud
UX-designer Værøy illustrerer et tenkt scenario:
– Det er viktig å få fram at kontohjelpen ute på nett er et lavterskeltilbud. Du trenger ikke å logge inn eller opprette en bruker. Hvis du står i en krisesituasjon og bare må bli ferdig med regnskapet, kan du bare søke i vei. Du skal slippe å legge inn en hel haug med data om deg selv, sier hun.
Og om du har en bruker i Unimicro, er tanken at du skal få tilgang til den samme AI-assistenten inni regnskapssystemet.
– Inni systemet vet vi mye om deg allerede, så da kan vi hjelpe deg enda mer nøyaktig. Det er spennende, sier Værøy.
– Der er tanken at vi skal ha en assistent, en «shape shifter», som kan hjelpe deg inni regnskapssystemet. Hvilken konto man skal føre et bilag på, er noe man ofte trenger svar på. Da kan vi gjenbruke back-end-løsningen i kontohjelpen. Det er en av de oppgavene som vi utforsker nærmere, sier produkteier Espeland.

Produktsjef Aksland utdyper:
– I en tenkt case kan du for eksempel laste opp en faktura og få den ferdig kontert. Vi bygger kontohjelpen inn i systemet parallelt. Dette er åpne API-er, så vi får den samme styrken inne i bilagsføringen, sier Aksland.
Lansering sommeren 2025
Teknologien er straks klar for testing. Målet er å lansere kontohjelpen i løpet av våren (2025).
– Front-end er ferdig utviklet og administrasjonsverktøyet er klart, med detaljerte beskrivelser av de ulike kontotypene. Hjelpetekstene er grundig gjennomgått, både av AI og regnskapsfaglige eksperter, for å sikre høy kvalitet og presisjon.
Les også: Slik jobber vi med AI og regnskap
***