Brukerne blir stadig mer fornøyd med Unimicro
En fersk undersøkelse fra Regnskap Norge viser at regnskapsbyråene gir Unimicro karakteren 5,1 av 6 mulige. Enda morsommere er det at brukerne blir mer og mer fornøyd jo mer erfaring de får med systemet!
Regnskap Norges årlige teknologi- og prisundersøkelse er klar. Og Unimicro går ytterligere fram i popularitet eller «fornøydhet» denne gangen, til en totalscore på 5,1 av 6 mulige. Og enda bedre: Erfarne brukere gir Unimicro en score på hele 5,3 av 6!
– Viktigst med fortsatt framgang!
Det er naturlig nok salgsdirektør Sverre Senneset i Unimicro godt fornøyd med.
– Det viktigste for oss er at vi fortsatt har framgang! Vi er meget opptatt av tilbakemeldingene vi får fra brukerne av systemene våre. Vi økte ganske mye i fornøydhet fra 2021 til 2022. Og så fortsetter vi økningen fra 2022 til 2023, men vi er jo ikke i mål enda! Hvis vi filtrerer litt i undersøkelsen, skårer vi enda bedre hos eksperter og erfarne brukere av systemet, understreker Senneset.
– Så litt enkelt sagt blir man enda mer fornøyd jo mer man bruker Unimicro?
– Vi har laget systemet for og med regnskapsførere som vil effektivisere og automatisere hverdagen. Og jo mer du bruker systemet, jo mer skjønner du hvordan du kan effektivisere, oppsummerer han.
Tar tilbakemeldinger på alvor
– På hvilken måte jobber Unimicro systematisk med tilbakemeldinger?
– Vi involverer regnskapsbyråene i forskjellige settinger rundt byråkonferansen, hvor vi utfordrer og blir utfordret på hvordan samspillet mellom system, regnskapsfører og sluttkunde skal bli bedre. Vi har også brukerforum hvor vi får tilbakemeldinger. Og så prioriterer vi utviklingen i fellesskap med bankene som også er meget gode på å innhente tilbakemeldinger. Det handler mye om å gjøre regnskapsførerne gode, men hvis vi også klarer å lage en løsning hvor sluttkunden intuitivt forstår hva hans oppgaver er, vil vi gjøre oppgaven til regnskapsførerne enklere, og det vinner vi på i lengden!
– Unimicro har jo alltid hatt regnskapsførerne i sentrum, men er også bedriftene en viktig målgruppe?
– Vi ønsker at regnskapsføreren skal være veldig god i jobben sin. Og undersøkelsen til Regnskap Norge er for regnskapsførerne. Men sluttkunden blir mer og mer involvert. Samhandlingen mellom regnskapsfører og sluttkunden skal være smertefri. Sluttkunden skal helt intuitivt skjønne hva som må gjøres, hvilke regler som gjelder, og derigjennom kunne samarbeide med regnskapsfører, sier Senneset.
Unimicro passer ekstra bra for mellomstore bedrifter.
– Og så må vi trekke fram at vi jobber tett med SpareBank 1 og DNB, og det passer kjempegodt for de mindre. Bank og regnskap så tett sammen som egentlig kun bankene kan tilby, passer meget godt både i vekst og skaleringsfase, oppsummerer Senneset.
Les også: Uni Economy med desidert størst fremgang i fornøyde kunder
Undersøkelse for forbrukerne
Regnskap Norge, som står bak undersøkelsen, sier de har forbrukeren, altså regnskapsbyråene i dette tilfellet, i kikkerten når de har utformet spørsmål og samlet inn svar.
– Medlemmene våre er veldig opptatt av markeds- og konkurranseforholdene i regnskapssystem- og leverandørbransjen. Så da er vi også opptatt av det. Vi prøver å vise hele bredden i systemleverandørbransjen. Hvilke systemer passer for hvem? Hvilke markedsandeler har de forskjellige systemene. Og hvor fornøyde er brukerne? Det er en slags forbrukerportaltankegang bak det hele, forklarer Svein Austheim, fagansvarlig for analyse i Regnskap Norge.
Totalt fikk de drøyt 2000 svar etter å ha sendt ut undersøkelsen til 8768 personer. Det er godt nok til å gi et representativt bilde, vurderer Austheim.
– Responsen var litt bedre enn fjoråret, men litt under toppåret, oppsummerer han.
Råd før valget
– Hva er ditt råd til de regnskapsførerne som eventuelt skal bruke undersøkelsen til å finne det egnede systemet for seg?
– Jeg vil anbefale at de bruker den portalen til å få en pekepinn, i hvert fall, på hvilke alternativer som fins ut i markedet, men jeg vil nødig gå så langt at de ene og alene skal basere seg på dette. De må gjøre egne undersøkelser og kontakte andre for å høre erfaringer. Vi mennesker stoler jo mye på andres erfaringer, og når vi har et robust datagrunnlag og et statistisk gjennomarbeidet materiale som ligger der, gir det indikasjoner på hva man bør kikke på, sier Austheim.
Han sier det riktige valget handler mye om å identifisere egne behov.
– Det handler mye om hvilke behov du har. Det er ulike segmenter i systemleverandørmarkedet. Mange små bedrifter har enkle behov og lav betalingsvilje, og så har du andre kundegrupper som er større bedrifter med høyt antall brukere og høyt transaksjonsvolum, og som er villig til å investere i effektiviserende løsninger. Vi gjør det litt enklere å navigere i det landskapet, oppsummerer han.
Vi takker brukerne våre for tilliten nok en gang, og lover å ta tilbakemeldingene på alvor – som alltid!
***