Uni Micro-trio på podiet
Oppdaterte hjelpesider, bedre oppdragsstyring for byråer og kunstig intelligens. Det er noen av temaene Uni Micro-trioen Kristiane Rødland, Marius Andrè Svee Solberg og Martin Haldorsen skal prate om på Byråkonferansen.
Onsdag 27. september braker det løs med Uni Micros Byråkonferanse 2023 på Clarion hotell ved Gardermoen nord for Oslo.
Se programmet her
Der blir det både sosialt og faglig påfyll for regnskapsførere og andre deltakere. Samtidig er det en arena der vi i Uni Micro får sjansen til å dele spennende nyheter og betraktninger rundt produktene våre og trender innenfor både økonomi og regnskap, IT og teknologi. I denne artikkelen har vi intervjuet tre av dem som skal i ilden på scenen for Uni Micro: Kristiane Rødland, Marius Andrè Svee Solberg og Martin Haldorsen
Hjelp til selvhjelp
Først ute av trioen er «head of Customer Success» i Uni Micro, Kristiane Rødland, klokka 10.30. Hun skal prate om det nye teamet hun leder, Customer Success, samt sertifisering.
– Customer Success handler om at vi vil at kundene våre skal ha suksess med å bruke produktet, forklarer Rødland.
I sine tilmålte 15 minutter på scenen skal hun fortelle litt om hva Customer Success-teamet i Uni Micro jobber med, hvilke støttefunksjoner som finnes, inkludert hjelpemateriell, webinarer og kursvideoer.
– Vi har gitt hjelpesidene våre et løft, og jeg skal snakke litt om videreutvikling av hjelpemateriell, webinarproduksjonen vår og kommende webinarer. Vi oppmuntrer folk til å komme med forslag til materiell de ønsker seg. Det er hjelp til selvhjelp.
Sosial sertifisering
Tradisjonen tro blir det også sertifisering på programmet under Byråkonferansen. Dette skjer torsdag 28. september. Men dagen før blir det litt praktisk info fra Rødland, samt litt produktnyheter som har med sertifiseringen å gjøre.
– Veldig mange av de som deltar på konferansen, er sertifiserte brukere fra før. De skal ta en årlig oppfriskning av kunnskapen sin. Alt som er nytt i systemet siden forrige konferanse, har med sertifiseringen å gjøre. Den er laget for å dekke det som er nytt i systemet siden sist. Vi skal gjøre det på en smidig måte og holde det under en time, sier hun.
De som ikke kan delta på konferansen, har anledning til å ta sertifiseringsoppdateringen digitalt.
– Nå er de fleste av våre kurs digitalt, men vi har lyst til at når vi likevel samles, kjører vi den «updaten» fysisk for alle som er til stede, så blir det litt sosialt også!
Bedre oppdragsstyring
Etter en liten pause er det så Marius Andrè Svee Solberg sin tur kl. 11. Han er produktleder byrå i Uni Micro og skal prate om byråoverbygget Unimicro Byrå.
– Det jeg skal snakke om, er en utvidet funksjonalitet i byråportalen, røper Solberg.
Nyheten handler om bedre oppdragsstyring, med oppdragsavtaler og fristlister.
– Du skal kunne lage oppdragsavtaler for kunder med tilhørende fristlister. På hvert oppdrag setter du opp en gjøremålsliste for hva du skal gjøre for kunden. Det inkluderer lovpålagte oppgaver, avstemminger og dokumentering. I det daglige virket vil det vises i det man kan kalle en arbeidstavle. Det blir en oversikt over forefallende oppgaver, så regnskapsbyrået vet hva de skal gjøre på kort sikt, og kan planlegge arbeidet bedre, oppsummerer han.
Målet med oppdateringen har både vært å lage god funksjonalitet, men ikke minst å gjøre det tiltalende og lystbetont å arbeide med.
– Fristlistene/arbeidstavlene har ofte vært lite brukervennlige og uoversiktlige i mange av de systemene som finnes på markedet. Det er mange gammeldagse tabeller. Vi har fokusert mye på å gjøre det oversiktlig, dynamisk og tilfredsstillende å jobbe med, sier Solberg.
Live demo på konferansen
Han bruker A-melding som et eksempel.
– I stedet for å ha én oppgave som heter avstemming, én for å sende inn og én for å betale, kan du gjøre en oppgave som bare heter «A-melding». Når du klikker på den, får du opp konkrete gjøremål. Arbeidsflyten der skal være kjekk å jobbe i. Det skal ikke være et ork å dokumentere og markere oppgaven som fullført, sier han.
I løpet av andre halvår satser de på å starte pilotperioden på funksjonen. På Byråkonferansen får vi en smakebit.
– Da skal vi vise det fram i praksis! Det blir en live demo av hvordan det ser ut, røper Solberg.
Siste teknologinytt
Til sist er det integrasjonsansvarlig Martin Haldorsen sin tur kl. 14.50. Sammen med produktsjef Jon Terje Aksland skal Haldorsen ta for seg de nyeste framtidsutsiktene innenfor teknologiverden.
– Det har skjedd mye i teknologiverden i året som har gått siden forrige konferanse. Kunstig intelligens er tilsynelatende på alles lepper, med spesielt kvantesprang innenfor maskinlæringsmodeller som ChatGPT, tekst- og bilderoboter i bresjen. Jon Terje og jeg vil ta byråkundene gjennom det som rører seg i markedet, og se hvordan det kan påvirke Uni Micros interessenter, sier Haldorsen.
Foreløpig er kunstig intelligens en spennende mulighet, men det er for tidlig å si konkret hvordan det vil bli brukt konkret i Uni Micro-verden. Det er et hav av forholdsregler å ta før man kan hoppe uti det i regnskapsbransjen.
– Det er mange hensyn som skal tas før vi kan implementere kunstig intelligens i produktene våre. Man skal ivareta blant annet personvern og datasikkerhet. Her må vi virkelig holde tunga beint i munnen, sier han.
Uansett blir det spennende 20 minutter med en liten kikk framover på teknokartet.
– Vi skal ikke snakke teknologi bare for å snakke teknologi. Vi skal dra fram det vi mener er interessante framsteg, viktig kunnskap og tenke høyt rundt praktiske applikasjoner for våre kunder. Ved å kombinere både høytflyvende og lavtflyvende ideer skal vi underholde og informere samtidig som vi holder bakkekontakten – om det blir på jorden eller på Mars, gjenstår å se, smiler Haldorsen.
– Vi vil ellers holde kortene tett til brystet. Det må være lov å ha noen hemmeligheter! sier han med et glimt i øyet.
Vel møtt til fagdag på Byråkonferansen 27. september!