Vi går for vekst og flere ansatte
Regnskapsførerne i Kjederegnskap og Rådgivning AS i Sandnes ønsker å vokse videre. Taktikken er å sveise både kunder og ansatte tett sammen.

Gründer Kåre Nygaard i Kjederegnskap og Rådgivning AS hadde tidlig suksess med å skaffe seg større lokaler enn han egentlig trengte. Da han startet opp for seg selv, hadde han ti kontorplasser til overs.
– I desember 2012 leide jeg kontor i Sandnes med elleve arbeidsplasser. Jeg husker første dag på jobb når jeg åpnet døra. «Hei, hei, nå er vi i gang!» Jeg tok bilde og postet på Facebook: «Velkommen til Kjederegnskap og Rådgivning». Jeg var heldig og jeg fikk plass hos et revisorfirma som hadde noen måneder igjen av sin leiekontrakt, så jeg hadde ikke husleie de første månedene, minnes han.
Vil doble antall ansatte
Lokalene ble fylt opp raskere enn han hadde trodd.
– Det ballet veldig fort på seg. De kundene jeg startet med, hadde store planer om ekspansjon, så de vokste mye. Det kom henvendelser herfra og derfra, så det gikk ikke mange måneder før jeg så at jeg trengte folk. Da ansatte jeg to stykker. Så gikk det et år til, og så ansatte jeg to til, blant annet Tonje (Aksland). Og nå er vi ti stykker, forteller Nygaard.
Da er det kanskje fullt, tenker du? Nei!
– I 2015 kjøpte vi et bygg med cirka 30 arbeidsplasser. Vi har holdt igjen litt på ti ansatte. Det er mye å håndtere med 300 kunder. Men nå har Tonje tatt veldig mye, og jeg har en annen partner som har tatt mange. Så vi har et ønske om å gå for flere ansatte, sier Nygaard offensivt.
– Vokst organisk
Daglig leder Tonje Aksland forteller at kundene i stor grad er i nærheten av Sandnes.
– Vi har noen kunder i Oslo, Bergen og Haugesund, men det er stort sett rundt her, forteller hun.
– Vi har ikke vært særlig aktiv i sosiale medier eller med annonser i aviser. Vi har vokst organisk. Vi har vokst gjennom tips fra kunder og andre. Vi har heller holdt igjen for å ha kontroll og kapasitet. Når det er kjeder som etablerer seg i andre byer, får vi det bare i fanget. Avstand betyr veldig lite i dag, supplerer Nygaard.
For fire år siden ble Aksland daglig leder.
– Men Kåre er fremdeles hovedkundekontakten. Han har mest kunder. Jeg har administrasjon og personalansvar samt kvalitetsstyring. Det er greit å fordele det litt, smiler Aksland.
– Jeg er fantastisk glad for at hun har tatt den posisjonen hun har. Det er den store forskjellen som gjør at vi frigjør tid og kan vokse som selskap, sier Nygaard.
I takt med planene om vekst vurderer firmaet å bytte navn. Dagens navn har en naturlig forklaring.
– Navnet Kjederegnskap og Rådgivning, det høres gjerne litt merkelig ut, innrømmer Nygaard.
Begynte som en kjedereaksjon
Han forteller at det hele startet med at han ble spurt om å være regnskapsbyrå for et par–tre kjeder som var under oppbygging. Han grep muligheten og startet for seg selv.
– Det var ikke mange selskaper. Den første hadde to butikker, den andre hadde to butikker og den tredje hadde tre butikker. Det var nok til 70–80 prosent arbeid for meg. Jeg hadde en start der, men jeg hadde ikke lyst til å være alene. Jeg hadde ambisjon om å vokse litt og jeg hadde noen relasjoner, forteller han.
Nygaard understreker at de jobber med alle typer kunder. Derfor kommer det trolig et navnebytte i nærmeste framtid.
– Hvis de googler «regnskap Sandnes», tenker de kanskje at vi er et spesialbyrå for kjeder. Men vi er for alle som trenger regnskapstjenester og rådgivning. Vi har kunder i alle bransjer, forteller Nygaard.
Rådgivning sentralt fra dag én
Vi kommer inn på temaet framtidas regnskapsfører. Her har Nygaard noen tanker.
– Vi har vært på kurs oppigjennom de siste fem–seks årene. Vi har hørt at regnskapsførere er en utdøende rase. «Dere må bare se å begynne å forberede dere på at dere kun skal drive med rådgivning. Skolere dere. Hvordan skal dere klare det? Regnskapsføreren er død.» Vi ble litt engstelig for det. Men jeg klarer ikke helt å forstå det. Det er sånn som vi liker å jobbe, det å ta oss av kundene, sier han.
Han husker med gru hvor konservativ bransjen var for en god del år siden, men sier han hele tiden har ønsket å være en god rådgiver som tenker fremover og ikke er redd for å prøve noe nytt.
– Jeg var mer vant med å gjøre ting i tett samarbeid med og å omfavne kundene. Være mer en økonomisjef og en regnskapsfører. Jeg var vant med å få besøk av kunden og ble gjerne kjent med familien og livssituasjonen. Jeg fulgte de i banken, hjalp til med alt fra leasing til forsikring. Jeg hadde lyst til å jobbe mer på den måten.
Den kongstanken gjennomsyrer dagens drift i Kjederegnskap og Rådgivning AS.
– Vi har ivaretatt det som var Kåres utgangspunkt. Vi er tett på kundene. Vi snakker gjerne med kunden enten det er det ene eller det andre. Regnskapsførerne hos oss har totalansvar for kundene sine. Vi opplever at dette gjør hver enkelt sine arbeidsoppgaver mer interessante, sier Aksland.
Hun forteller at de får veldig omsorg for kundene når de er så tett på.
– Vi har en fordel at vi har vært så tett på hele veien. Vi har alltid hatt den dialogen med kunden. De har gjerne spurt oss om råd om andre ting enn bokføring og fakturaer. Vi passer litt på dem.
– Unimicro kjempeviktig
De tror den teknologiske utviklingen bare vil fortsette i enda større tempo.
– Jeg regner ikke med at utviklingen stopper. Jeg ser mer på det med forventning enn engstelse. For noen år siden førte vi inn alle ligningspapirer med hånd, først kladder og så med kulepenn. Nå snakker alle systemene med hverandre. Det er akkurat som vi har jobbet i steinalderen tidligere, ler han.
Valget av Unimicro var ikke tilfeldig.
– Ting skal være effektivt og enkelt. Vi selger timer, og hvert minutt koster mange kroner, og da skal det ikke være systemet som er hemskoen. Det skal følge med, effektivt og kjapt, sier Nygaard.
– Vi var tidlig ute med Unimicro i skyen. Vi har nå alle kundene i skyen. Systemet er veldig intuitivt, ryddig og med fint oppsett, skryter Aksland.
Nygaard supplerer:
– Unimicro er en kjempeviktig faktor i vår framtid. Vi har lagt mye av butikken vår i deres hender. Vi er avhengig av at systemene er oppdatert. Vi skal med stolthet kunne si at vi bruker Unimicro. Unimicro, vi har satset på dere, og vi er veldig fornøyde med dere. Det er viktig at dere ligger helt i forkant. Og gjerne blir enda mer synlig på himmelen. Ikke blant regnskapsførere, men blant folk også!
– Alt går sømløst. Vi bruker systemene for det de er verdt, legger Aksland til.
– Vi bruker veldig mange integrasjoner, sier Nygaard.
– Lever av tillit
Mange regnskapsbyråer forteller om hard kamp om nye ansatte med autorisasjon. Nygaard sier de har vært heldig med stabil arbeidskraft.
– Det er lite turnover her. Det er et problem i bransjen, og det føles veldig vondt for en kunde å måtte forholde seg til nye personer. De legger litt av livet sitt i regnskapsførerens hender. Enten det er likviditetsproblemer eller andre ting, får vi ta del i dette her. Vi er kjempeglade for at vi kan ha så god kontinuitet i de ansatte. Vi føler også vi har en stabil kundebase som i liten grad har sagt opp fordi de er misfornøyde, sier han fornøyd.
Han understreker nok en gang at nærhet er viktig for gode relasjoner.
– Det er tillit vi lever av, stort sett. Da må vi kjenne litt til hverandre. Og ha hilst fysisk på hverandre. Det er ikke bare en regnskapskunde du har fått via telefonen. Du må litt under huden på hverandre, mener han.
Aksland supplerer:
– Vi er glade i å besøke kundene. Er det en restaurant, går vi dit for å spise lunsj eller bestiller overtidsmat. Skal vi på teambuilding, drar vi gjerne til klatrekunden vår. Det er kjekt å kunne bistå dem, både med reklame utad og ved å bruke dem, sier hun.
– Vi ønsker ikke bare å være en utgiftspost for dem, men gi dem verdi. Både i form av gode rapporter, gode råd, men også å ta dem i bruk, sier Nygaard.
Aksland sier det å gi verdi er sentralt for dem.
– Når de får fakturaen fra oss, har de fått hjelp også. Vi kan stå til rette for det ordet: tillit!
Godt samhold
Også internt gjør de det de kan for å ivareta de gode relasjonene.
– Det er veldig kjekt å jobbe her. Dørene er åpne, vi kan spørre hverandre, det sosiale er viktig. Vi har vært på turer og sett verdien av at det er viktig å investere i sånne ting. Vi har blant annet syklet i Italia og alle får muligheten til å være med på Byråkonferansen til Unimicro, forteller Aksland.
De ansatte har en variert bakgrunn og utfyller hverandre bra, mener hun.
– Vi skal være trygge i det vi sier til kunden, og kan diskutere med hverandre. Vi kan forskjellige ting, noen av oss er revisorer, andre har drevet restaurant. Vi har en god miks av både alder, kjønn og bakgrunn.
Gründer Nygaard er ikke i tvil om hvor viktig det er med trivsel internt.
– Vi tilbringer halvparten av livet i våken tilstand på jobb, og da bør det være greit. Det er kjempeviktig at du på søndag kveld ikke har vondt i magen fordi du skal på jobb. Jeg gleder meg alltid til mandag, komme tilbake på jobb og treffe kollegaene mine. Det gjør noe med leveransen. De som har kjekke arbeidsoppgaver og en trivelig arbeidsplass, leverer mye bedre!
For å kunne møte de stadig strengere kravene til regnskapsbransjen har Sandnes-firmaet valgt å bli en del av ECIT.
– Det er rett og slett blitt for krevende å stå alene som lite regnskapskontor i dag. Nå har vi et større fagmiljø i ryggen, flere flinke folk å samarbeide med og bedre verktøy i hverdagen. Vi er fortsatt de samme menneskene og verdiene – bare med enda mer trygghet og støtte bak oss, slår de fast.
***