Merkevarehåndbok for Unimicro
Velkommen til Unimicros merkevarehåndbok – et verdifullt verktøy som definerer og gir retningslinjer for vår identitet. Vi ønsker en enhetlig og konsistent identitet, som bidrar til å styrke merkevaren og omdømmet vårt. Vi oppfordrer alle ansatte og samarbeidspartnere til å bruke håndboken som en veiviser for å sikre at Unimicro sin identiteten er tydelig, troverdig og konsekvent på tvers av alle kanaler.
Logo
Logoen er vår viktigste identitetsmarkør og skal brukes på alle kommunikasjonsflater.
Logo (negativ) og Logo (positiv)
Logoikon
På flater der man ikke kan bruke logoen i full størrelse, for eksempel på mindre flater slik som f.eks profilbilder i sosiale medier, benytter vi logoikonet alene. For at ikonet skal stå like godt på lyse og mørke bakgrunner, finnes den i både positiv og negativ versjon.
Regelverk
Korrekt Logobruk
Logoen skal alltid stå mot en rolig bakgrunn. Kontrast mellom logo og bakgrunn er viktig for god lesbarhet, og god lesbarhet er nødvendig for universell utforming. Er bakgrunnen lys, brukes blåsvart logotekst. Er bakgrunnen mørk, brukes helhvit logo.
Logoplassering
Hovedlogo skal alltid plasseres øverst eller nederst til høyre med tydelig avstand til kantene.
Minimum Størrelse
Minimum størrelse for logoen er 1 cm på trykte flater, og 32 px digitale flater. Størrelser mindre enn dette vil påvirke logoens fremtoning og bør derfor unngås.
Frisone
For å sikre optimal fremtoning av logo, er det viktig med luft og riktig avstand rundt logo og logoikon. Vi kaller dette en frisone. Illustrasjonene under viser minimum anbefalt frisone for logo og logoikon.
Feil Logobruk
Logoen er Unimicros viktigste visuelle markør og det er derfor viktig at den alltid gjengis riktig og konsekvent. Logoen skal aldri endre form, eller erstattes av andre elementer eller annen typografi. Den må aldri strekkes, kuttes, roteres eller endre uttrykk på noen måte. Den skal heller aldri fremtre med skygger eller andre effekter.
Her er oversikt over mulig feilbruk som skal gi en idé om hva som ikke skal gjøres. Oversikten er ikke uttømmende.